-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Du teller mer enn bilen når du skal forsikre
Den som eier og de som skal bruke bilen betyr nå mer når forsikringspremien skal fastsettes enn selve bilen. Forsikring ser mer på sin kunde og ønsker i større grad å premiere gode kunder. Det betyr større prisforskjeller mellom like biler. Den billigste bilforsikring går til lojale og gode kunder som kan vise til få skader og et stabilt kundeforhold.
Forsikringsselskapene vil pleie sine gode kunder, og kvitte seg med de kundene som koster dem dyrt. Ved fastsettelse av pris på biler tar man nå langt mer hensyn til den som skal forsikre bilen og de som skal bruke bilen enn til bilmerke og biltype. Fortsatt er det langt dyrere å forsikre en GTI-bil med kraftig motor enn en liten dieselbil. Bilens pris, hva den koster å reparere, prisen man må betale om den blir totalskadet og selskapenes erfaringer med bilmodellen i skadesammenheng teller fortsatt. Men nytt er det at bilens eier og brukere nå også er blitt en ikke ubetydelig faktor.
Ikke veldig snakkesalige
Forsikringsselskapene snakker ikke veldig villig om den nye formen. Dette handler om knallhard konkurranse og man vil holde systemene for seg selv. Men forholdet ble helt klart da to med nesten identiske biler opplevde å få to helt forskjellige priser i det samme selskapet.
Begge eide en VW Golf av nesten samme modell. De bodde i samme fylke og de øvrige forhold var stort sett like. Men når de sammenlignet prisen de betalte var det en variasjon på nesten 20 prosent.
Forklaringen de fikk i selskapet var kundeforholdet. Mens den ene bileieren hadde flere forsikringer i selskapet og hadde en nærmest plettfri fortid hadde den andre eieren ingen annen forsikring i selskapet enn bilen.
Misliker de som shopper
Det er ingen som liker de bileiere som forsøker hvert år å shoppe den billigste forsikringen. Selskapene misliker kundene som løper fra selskap til selskap for å spare noen kroner. Og de kan nå oppleve at selskapene ikke lengre vil ha dem som kunder. Det vil kundene merke med pristilbudet. Når man skal tegne ny forsikring, krever selskapene å få vite hvor de har vært kunde tidligere. Er listen lang og selskapene ser at her handler det om en som shopper – så settes prisen deretter.
Vil ha varige kunder
Selskapene vil pleie sine gode, varige kunder. De som samler alle forsikringer i et selskap der de er i mange år. De skal få de beste prisene.