Endelig trygg bruktbilhandel?

For å sikre bruktbilkjøpere profesjonell hjelp overfor selger ved uenighet, lanserer forsikringsselskapet Forbrukerforsikring AS en ny type forsikringsordning som gir kjøpere rett til gratis advokat ved problemer.

Publisert Sist oppdatert

Bruktbilkjøpere har reklamasjonsrett, men hvilke rettigheter man faktisk har og hvor stor sjansen er for å vinne frem, avhenger ofte av hvor medgjørlig selgeren er.

Forbrukerforsikring AS er et nytt, privateid forsikringsselskap som vil tilby forbrukere større trygghet ved kjøp av varer og tjenester. Ved å betale en fast årlig sum, eksempelvis kr 498,- ved kjøp av bruktbil, vil kunden være sikret rådgivning og fri rettshjelp frem til eventuell dom i retten. Alle påløpte kostnader i prosessen dekkes av forsikringen, og det er ingen egenandel.

- Forbrukerforsikrings oppgave er å være kundens representant overfor selger. Vi startet selskapet fordi det blir stadig vanskeligere å være forbruker, og det kan ikke være slik at man må på TV for å få saken sin løst, sier Forbrukerforsikrings adm. direktør Johan Dolven.

Forbrukerrådet har til nå vært eneste instans å henvende seg til med klagesaker. De mottok i fjor 117 000 henvendelser, cirka halvparten er i forbindelse med klage på kjøp av varer og tjenester. Langt fra alle kommer gjennom med sine saker, og saksbehandlingen kan ta flere år. Forbrukerforsikring blir et privat supplement til denne viktige offentlige klageinstansen ved å tilby forsikring i forbindelse med alle nye varekjøp over 2000 kroner – boligkjøp, bruktbilkjøp og etter hvert håndverkerkjøp. Sistnevnte kommer ikke før om tidligst ett år.

Den frittstående bilforhandlerkjeden AutoGruppen Norge AS, som har over 40 autoriserte merkeforhandlere, er de første i bilbransjen som vil tilby slik rettshjelpforsikring til sine kunder - uten kostnader for sine bruktbilkunder.

Trygg handel
– Vi ønsker at våre kunder skal føle seg trygge når de handler bruktbil hos oss. Når bilkjøpet forsikres hos Forbrukerforsikring, er kundene sikret profesjonell rådgivning kostnadsfritt dersom de får problemer etter kjøpet. Samtidig vil en slik forsikring virke preventivt, og ordningen gjør at våre allerede gode kvalitetssikrede rutiner knyttet til brukte biler legges på et høyest mulig kvalitetsnivå. Samtidig vil det bidra til ytterligere løsningsorientering i eventuelle reklamasjonssaker i kjeden, sier styreleder John Fiskvik hos AutoGruppen Norge AS. -Som et ledd i kjedens satsning på bruktbil som selvstendig forretningsområde, er derfor denne forsikringsordningen et helt naturlig valg, tilføyer han.

– Med Forbrukerforsikring har du din egen juridiske avdeling i ryggen som slåss for dine rettigheter. De fleste av oss kjenner noen som har gående en tvist etter kjøp av en bolig, bruktbil eller en annen kapitalvare eller tjeneste. Mange opplever dette som en vanskelig og krevende situasjon som krever både tid, energi og penger, og mange gir opp. I en slik situasjon er det at Forbrukerforsikring tar hele saken for deg, sier Dolven.

Enklere hverdag
John Fiskvik mener det er verdt å bruke noen få hundrelapper for å få trygghet for det kunden bruker hundretusener på. AutoGruppen Norge AS vil derfor heretter inkludere forsikringen på alle bruktbiler som er nyere enn 7 år og med mindre enn 100.000 km på telleren.

– Å kjøpe en nyere bruktbil er et stort økonomisk løft for mange. Vi er derfor glade for å ha et samarbeid med Forbrukerforsikring, som representerer forbrukerne og gjør at kunden slipper å bekymre seg for eventuelle feil eller mangler. Handler du hos profesjonelle er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, men reklamasjonsretten avhenger av hva man har avtalt og hva som er rimelig å forvente. Om det foreligger en mangel som kan gi grunnlag for prisavslag, avhenger av hva som er avtalt mellom partene. Men her oppstår det ofte strid, derfor er det greit å ha ”dine egne juridiske eksperter som kan løse saken for deg. Bakgrunnen for at vi i AutoGruppen innfører en slik ordning obligatorisk og uten kostnad for våre kunder, er at vi vet at kundene i økende grad er opptatt av disse forhold, sier Fiskvik.

– Våre advokater sikrer at dine rettigheter er verd mer enn papiret de er skrevet på. Hvis du går til Forbrukerrådet, må du bruke mye tid på klagebehandlingen selv. Forbrukerforsikring løfter problemene av skuldrene dine og løser saken på vegne av deg, hevder Dolven.

Forbrukerforsikring AS fikk konsesjon fra Finansdepartementet i oktober. For å finansiere satsingen er det hentet inn i alt 57,5 millioner NOK i en rettet emisjon. Selskapet er eid av en rekke privatpersoner og større finansielle eiere. De største eierne er Storebrand Livsforsikring og Ferd Venture som hver eier 24,9 % av det nye selskapet.

Powered by Labrador CMS