-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Gratis refleks halverte bruken
Antall voksne som bruker refleks er halvert siden 1980-tallet. Bankene får mye av skylden.


I 1983 brukte 30 prosent av fotgjengerne refleksbrikke i mørket, viste en telling Transportøkonomisk Institutt gjennomførte den gang. Da Trygg Trafikk gjorde en tilsvarende undersøkelse i fjor høst, brukte bare 16 prosent refleks.
– Midt på 80-tallet delte alle bankene ut gratis reflekser. Dette var med på å redusere det eksisterende salgsnettverket. Siden brukerne fikk reklamerefleksene gratis var det ikke lenger noen som ville betale for refleksbrikker i butikkene, sier prosjektleder for refleks, Janne Schumann i Trygg Trafikk.
Bankene har siden den gang flyttet mye av kundebehandlingen over til internett, og nærmest sluttet å dele ut gratisreflekser.
– Dermed vet ikke alle lenger hvor de skal få tak i refleks. Det kan være en av grunnene til at bruken har gått så mye ned, sier Schumann.
Ikke gratis
– Bruk av refleks er et svært viktig trafikksikkerhetstiltak på norske veier. Vi planlegger derfor en stor reflekskampanje kommende høst, sier avdelingsleder Bjarne Eikefjord i Motorførernes Avholdsforbund.
I dag selges det reflekser langt færre steder enn før, men mange bokhandlere, apotek og sportsbutikker har refleksbrikker i hyllene.
– Vi var mye flinkere til å bruke refleks for 20 år siden, da folk visste hvor de fikk tak i brikker. Trafikksikkerhetsorganisasjonene jobber for at de igjen skal bli lettere å få tak i, og på den måten motivere folk til å bruke refleks, sier Bjarne Eikefjord.
Trygghet i mørket
I 2004 ble ni fotgjengere drept i trafikkulykker i mørket. Ingen av dem brukte refleks. Bare 15 av de 202 som ble skadet, brukte refleks, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Året før ble 17 fotgjengere drept i trafikkulykker i mørket, og bare én av dem brukte refleks.
– Faren for å bli påkjørt reduseres med 85 prosent hvis du bruker refleks. Bilistene oppdager deg mye tidligere når du bruker refleks, sier Eikefjord.
Fra å bli oppdaget 25-40 meter før bilen når deg, øker avstanden til opptil 140 meter hvis du bruker refleks. Og til mer enn 400 meter hvis bilen bruker fjernlys.
– Refleks betyr ofte forskjellen på liv eller død, sier Bjarne Eikefjord i Motorførernes Avholdsforbund.