Mye å spare på ett bompenge-selskap

Samles innkrevning av bompenger i et nasjonalt selskap, vil det føre til 10 millioner kroner i besparelse. Dagens driftsform med fire systemer er for tungvint og dyrt. Nå utreder Statens vegvesen et nasjonalt system.

Publisert Sist oppdatert

Et nytt sentralsystem for elektronisk betaling av bompenger vil markere et skille i norsk bompengehistorie. Resultatet blir mer penger til vei, og mindre til innkrevingskostnader og administrasjon.

Samfunnet vil spare rundt 10 millioner kroner årlig i driftskostnader på å innføre ett system. Dagens bompengebetaling driftes via fire sentralsystem som er samordnet via AutoPASS – Samordnet betaling. Avtalene er inngått hos hvert enkelt bompengeselskap.

Statens vegvesen har inngått kontrakt med Q-Free ASA om levering av nytt sentralsystem for elektronisk betaling av bompenger.

Vil effektivisere

- Den nye kontrakten gir mer penger ut på veg, og er i tråd med Statens vegvesens kontinuerlige innsats for å effektivisere bompengebetalingen i Norge, sier sjefingeniør Jacob Trondsen i Statens vegvesen.

Etter hvert vil det også gi driftfordeler som vil komme ca én million AutoPASS-bruker til gode. Statens vegvesen ser også muligheter for å samordne bompengedriften ytterligere.

- Kundene forventer seg et moderne system på linje med bankkortprodukter som Visa og Mastercard, sier Trondsen.

Slik det er i dag må en bruker for eksempel tegne avtaler i forskjellige selskap for å oppnå rabatt, og separate system gir begrensninger som er lite logiske for brukerne.

Utredninger

For å oppnå maksimal effekt av å innføre ett sentralsystem, ønsker Statens vegvesen å utrede både eksisterende takstforskrift og dagens bompengeorganisering.

Statens vegvesen skal etter planen overlevere forslag til ny takstforskrift til Samferdselsdepartementet ved årsskiftet. En ny utredning om bompengeorganiseringen planlegges å være klar i 2007.

Powered by Labrador CMS