Skylddeling er en myte

Kun tre prosent av skademeldingene etter bilkollisjoner ender med skylddeling, viser ferske tall fra If Skadeforsikring.

Publisert Sist oppdatert

Årlig har forsikringsselskapene omkring 225 000 skademeldinger til behandling etter sammenstøt i trafikken. If har undersøkt over 100 000 skademeldinger etter kollisjoner, og bare i tre prosent av tilfellene endte sammenstøtene med skylddeling.

Forsikringsselskapene har utarbeidet felles rutiner for hvordan skyldspørsmålet skal håndteres i en del skadesituasjoner som ofte fører til tvil og diskusjoner.

– Den beste garantien for et korrekt skadeoppgjør er imidlertid en korrekt utfylt skademelding, sier Undereidet.

Mangelfulle skjemaer
Dersom partene er enige om hendelsesforløpet, er det heller ikke vanskelig å plassere ansvar for et uhell. Så mange som halvparten av oss fyller imidlertid ikke ut skademeldingen korrekt. Mange skademeldinger etter kollisjoner inneholder ikke viktige opplysninger som veibredde, skilting og siktforhold.

Seks av ti skadetilfeller dreier seg om påkjørsel bakfra, utforkjøringer, uhell ved rygging eller skader på parkert bil. I slike tilfeller er det sjelden uenighet om ansvarsforholdet.

Problemene kan oppstå når biler møtes på smale veier, når vi bytter fil og kjører i rundkjøringer. Selv i slike tilfeller ender sakene svært sjelden med skylddeling.

– Forsikringsselskapene har plikt til å plassere trafikkansvaret på den ene eller begge parter ved enhver kollisjon. For å oppnå korrekte avgjørelser er vi avhengige av tilfredsstillende informasjon om hendelsen. I enkelte tilfeller er det juridisk korrekt å tildele skyld til begge parter, sier Kurt Undereidet.

Unngå privatoppgjør
Dersom partene er uenige om hendelsesforløpet slik at det er umulig å skrive en felles skademelding, er det to muligheter. Den ene er å fylle ut en felles skademelding med skisse, men presisere hva den ene eller begge er uenige om. Den andre muligheten er at begge parter fyller ut hver sin skademelding, og sender denne til sine forsikringsselskaper.

Undereidet fraråder folk å møtes senere for å skrive skademelding, eller gjøre opp for bilskader privat uten å fylle ut skademelding.

– Noen benytter anledningen til å stikke av og aldri komme tilbake. Fyll derfor ut skademeldingen med alle detaljer uansett om skaden skal gå på forsikringen eller ikke. Da har man de nødvendige opplysninger nedskrevet i tilfelle en motpart skulle forsøke å komme seg unna skaden i etterkant, sier Undereidet.

Han advarer også mot at partene takserer skaden på stedet og blir enige om å gjøre opp seg imellom med en tusenlapp eller flere.

– Når skadelidte kommer til verksted og skal reparere skaden, viser det seg nesten alltid at den private skadetakseringen ikke er i nærheten av de reelle kostnadene. Da blir det ofte trøbbel når en skadelidt kommer tilbake til skadevolder og sier at skaden likevel skal gå på forsikringen. Da må en starte forfra igjen og skrive skademelding i etterhånd. Det er ikke enkelt, sier Kurt Undereidet.

GODE RÅD VED UTFYLLING AV SKADEMELDING:

  • Fyll ut skademeldingsskjemaet på ulykkesstedet
  • Vær nøye med stedsangivelsen
  • Bruk skademeldingsskjema selv på små og ubetydelige skader
  • Vær nøye med utfylling og avkryssing
  • Husk å beholde ditt eksemplar av skademeldingsskjemaet
  • Tegn en skisse over skadestedet, helst målsatt
  • Fotografi av skadestedet med bremsespor eller forhold som kan gi bilde av ulykkesforløpet er god dokumentasjon
  • Dersom dere er uenige om skadeforløpet må dette kommenteres i skademeldingsskjemaet.
Powered by Labrador CMS