-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tre av fire stryker i teori
Tre av fire stryker på teoriprøven for førerkort klasse B. Les mer, er den klare beskjeden til alle som skal ta førerkort. Vegvesenet er lei av alle som stryker.
Teoriprøven byr på problemer for mange som skal ta lappen. Strykprosenten varierer for trafikkstasjonene på Østlandet mellom 67 prosent ved trafikkstasjonen i Drøbak til 84 prosent i Mysen. Snittet for Region øst er 75,4 prosent.
Vegvesenet har innført ny prøveform for teoriprøven. Før omleggingen strøk 45 prosent av kandidatene. Da kunne flere av de fem svaralternativer være riktige. Nå kan kandidatene velge mellom fire alternativer hvor bare et er riktig. Tidlig på 90-tallet, da det var vanlig å ta teoritentamen ved kjøreskolene, var strykprosenten 10-15 prosent.
Endrer ikke oppgaver
- Vi synes for mange strøk med den gamle ordningen. Da strykprosenten gikk i været med den nye ordningen, tok Vegdirektoratet en kvalitetssjekk av spørsmålene for å luke ut eventuelle misforståelser i tekstene. Det er nærliggende å tro at elevene tar for lett på trafikkteorien. Samtidig ser vi at de bruker liten tid når de avlegger prøven, sier trafikksjef Bjørn Skoglund i Statens vegvesen Region øst. Vegvesenet har laget den nye prøven etter modell fra Sverige.
- Den nye prøven måler trafikkunnskapen bedre enn den gamle. Samtidig er den bedre tilpasset for kandidater med leseproblemer. Ungdom er mer utsatt for ulykker i trafikken. Da er det viktig at de har et godt teoretisk og praktisk fundament før vi slipper dem ut i trafikken alene, sier Skoglund.
Kostbart
Den høye strykprosenten er dyr for kandidatene, samtidig som Vegvesenet må bruke mer ressurser for å få avviklet prøvene.
- Ta et teorikurs, råder Skoglund. Erfaringene viser at de som gjør det trenger færre kjøretimer, samtidig som sjansen for å stryke til teoriprøven blir mye mindre. Økt kunnskap om trafikk er god trafikksikkerhet, sier han.