-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tre av fire stryker i teori
Tre av fire stryker på teoriprøven for førerkort klasse B. Les mer, er den klare beskjeden til alle som skal ta førerkort. Vegvesenet er lei av alle som stryker.
Teoriprøven byr på problemer for mange som skal ta lappen. Strykprosenten varierer for trafikkstasjonene på Østlandet mellom 67 prosent ved trafikkstasjonen i Drøbak til 84 prosent i Mysen. Snittet for Region øst er 75,4 prosent.
Vegvesenet har innført ny prøveform for teoriprøven. Før omleggingen strøk 45 prosent av kandidatene. Da kunne flere av de fem svaralternativer være riktige. Nå kan kandidatene velge mellom fire alternativer hvor bare et er riktig. Tidlig på 90-tallet, da det var vanlig å ta teoritentamen ved kjøreskolene, var strykprosenten 10-15 prosent.
Endrer ikke oppgaver
- Vi synes for mange strøk med den gamle ordningen. Da strykprosenten gikk i været med den nye ordningen, tok Vegdirektoratet en kvalitetssjekk av spørsmålene for å luke ut eventuelle misforståelser i tekstene. Det er nærliggende å tro at elevene tar for lett på trafikkteorien. Samtidig ser vi at de bruker liten tid når de avlegger prøven, sier trafikksjef Bjørn Skoglund i Statens vegvesen Region øst. Vegvesenet har laget den nye prøven etter modell fra Sverige.
- Den nye prøven måler trafikkunnskapen bedre enn den gamle. Samtidig er den bedre tilpasset for kandidater med leseproblemer. Ungdom er mer utsatt for ulykker i trafikken. Da er det viktig at de har et godt teoretisk og praktisk fundament før vi slipper dem ut i trafikken alene, sier Skoglund.
Kostbart
Den høye strykprosenten er dyr for kandidatene, samtidig som Vegvesenet må bruke mer ressurser for å få avviklet prøvene.
- Ta et teorikurs, råder Skoglund. Erfaringene viser at de som gjør det trenger færre kjøretimer, samtidig som sjansen for å stryke til teoriprøven blir mye mindre. Økt kunnskap om trafikk er god trafikksikkerhet, sier han.