Ford Ka: Dristig og sjarmerende

Våre forventninger til den nye småbilen Ford Ka var høye da vi i oktober fikk anledning til å kjøre den nye bilmodellen noen mil på varierte veier på Sardinia. Bilens utseende er alene nok til å skape forventninger. Dessuten hadde vi lest enkelte utenlandske pressekollegers skamros av bilen.

Publisert

Ford Ka
Ford Ka

Først publisert i BIL 11 - 1996.

Det er ikke størrelsen — eller snarere mangelen på størrelse — som er oppsiktsvekkende ved Ford Ka. Med sin utvendige lengde på 3,62 meter er den 6 cm lengre enn Ford Fiesta var da den ble lansert i 1977. Ka har samme akselavstand som dagens utgave av Fiesta, men med et ekstremt kort overheng både foran og bak er den 21 cm kortere. Til sammenligning er Opel Corsa 3,73 meter og Peugeot 106 er 3,56 meter.

Det er selvfølgelig utseendet som mildt sagt er oppsiktsvekkende, og det gjelder både eksteriør og interiør. En av målsettingene for Fords designere har vært å skape en småbil som er spennende og morsom, særpreget og fremstidsrettet. På Fords designspråk kalles konseptet "New Edge". Flater og vinkler benyttes bevisst for å skape design-effekter. På Ka er dette utnyttet blant annet ved at karosseriplatene møter bakskjermene i en kurveform som blir ført videre gjennom baklyktene. Ellipseformen fra baklyktene går igjen også i frontlyktene og i deler av interiøret og i sidevinduene bak.

Det spesielle utseendet er en styrke, ikke bare med tanke på å trekke folks oppmerksomhet mot Ka, men også som et signal om at Ford våger å gå nye veier i sin formgivning.

En liten skuffelse
Så er det tid for et personlig bekjenstskap med Ka, fra innsiden. Det er lett å finne seg til rette bak rattet, selv om både sete og ratt mangler høydejustering. Interiøret alene skaper en forventning i meg, friske designelementer og lyse farger bidrar til en følelse av trivsel allerede før jeg har kjørt en meter.

Etter den friske oppbyggingen av forventninger — som skyldes både bilens design og enkelte utenlandske motorpressekollegers skamrosing av bilen — ble selve kjøreopplevelsen et lite antiklimaks. Det skyldes motoren, den "gamle" støpejernmotoren av typen Endura-E som er hentet fra Fiesta. Med 1,3-liters volum og 60 hk virker den litt for slapp til å yte bilen full rettferdighet. Ved bykjøring er det ikke behov for mer kraft eller dreiemoment, men under kjøring på svingete, kuperte landeveier må gearspaken brukes svært flittig for å holde jevn flyt i kjøringen.

Etter noen mil bak rattet har bilen gitt klare signaler om at såvel hjuloppheng, fjæring som styring er kapable til å tåle frisk kurvekjøring og takle ujevnt underlag. Bilen ligger godt på veien uten ubehagelig krenging. Styringen er følsom, men styrefølelsen og styreresponsen er god. Det er synd at motoren gir beskjed om at den ikke kan bidra mye til at vi kan nyte de egenskapene som bor i bilen.

Når Ford har lagt ned så mye arbeid i bilens design og fått et så vellykket resultat, er det vanskelig å forstå at fabrikken ikke har økt produksjonskapasiteten på Zetec-motoren som sitter i den nye Fiesta Flair. Med sine 75 hk og et dreiemoment på 110 Nm har denne motoren bevist at den er potent nok til å gjøre Fiestaen til en hyggelig kjøremaskin uten at gearspaken må brukes plagsomt mye. Zetec-motoren ville sannsynligvis gjort enda mer av seg i Ka, som er over 50 kg lettere.

God komfort
Fra førersetet har jeg en følelse av å ha mye luft og lys rundt meg og dette gir et inntrykk av at bilen er større. Instrumenter, knapper og hendler er store og oversiktlige. Et minuspoeng blir det for klokken på dashbordet. Selv om den er et morsomt designelement, gir den irriterende mye refleks i frontruten, spesielt i solskinn. Hanskerommet er et lite columbiegg. Det er tre-delt og roterende: I normalposisjon ser det ut som en liten hylle. Når det dreies halvveis rundt, kommer en uttagbar kassett til syne som viser seg å romme 6 CDplater. Når rotasjonen fullføres kommer det frem et oppbevaringsrom med lokk.

Storbilutstyr
I baksetet er det faktisk vel så godt benplass som i Fiesta. Ka er en fireseter, formen på baksetet gjør at det ikke egner seg for tre personer. Bagasjerommet er større enn fryktet. Avhengig av baksetets posisjon rommer bagasjerommet inntil 205 liter, nok til en koffert og to vesker.

Bilens støynivå er behagelig lavt ved kjøring på vanlig, fin asfalt. På grov asfalt derimot hopper støynivået opp i det ubehagelige, men i rettferdighetens navn skal jeg skynde meg å legge til at den asfalten var svært grov.

Bilen har skivebremser foran og trommelbremser bak. ABSbremser er ikke standard, men blir tilgjengelig fra tidlig neste år. Det vil si at når Ka kommer hit til landet kan låsningsfrie bremser leveres som tilleggsutstyr. Også annet "storbil-utstyr" som servostyring (som var på plass i vår prøvebil), klimaanlegg og CDspiller kan leveres. Bilens radio er av den store Ford-typen, spesielt tilpasset midtkonsollens form og farge.

Det er ikke helt klart når Ka vil være i salg her hjemme, men et tips går ut på at det skjer en gang i løpet av kommende sommer. Prisen er heller ikke klar. I Tyskland koster Ka 3000 mark mindre enn Fiesta. Ford Motor Norge antyder en pris mellom 120 og 125 tusenlapper.

DETTE ER FORD KA 1,3I:
Sylindervolum: 1299 ccm
Boring x slag: 74 x 75,5 mm
KW(hk)/omdr.: 44(60)/5000
Nm/omdr.: 105/2500
Dekk: 165/65R13
Lengde: 362 cm
Bredde: 163,1 cm
Høyde: 136,8 cm
Akselavstand: 244,8 cm
Bagasjevolum 1): 186/205 l. (VDA)
Egenvekt: 890 kg
Aks. 0-100 km/t: 15,4 sek.
Toppfart: 155 km/t
Forbruk landevei EU-97: 0,67 l/mil
Forbruk by EU-97: 0,88 l/mil
1): Bagasjevolum avhengig av to baksetestillinger.

Powered by Labrador CMS