-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikke helt perfekt
Mercedes S500 Plug-in Hybrid viser lovende takter, men har noen småting å rydde opp i.
Hva slags bil er dette?
Mercedes S500 Plug-in Hybrid er Mercedes’ første ladbare hybrid. Dette er den virkelige pangstarten på prosjektet som skal sørge for at hele modellrekken til Mercedes er hybridifisert innen 2017 – unntatt de to minste modellene; A- og B-klassen. B-klassen kommer riktignok i hel-elektrisk versjon om ikke lenge.
Den elektriske B-klassen har drivlinje fra Tesla. Mercedes har en eierandel i Tesla, og leverer også enkelte deler til Model S.
S500 Plug-in Hybrid er derimot et Mercedes-prosjekt, her er ikke Tesla involvert i det hele tatt.
Motor og drivverk:
Det største kraftverket i bilen er en V6-motor på 333 hestekrefter. En elmotor mellom bensinmotoren og girkassen gir ytterligere kraft, og sammen leverer de 442 hestekrefter til bakhjulene. Firehjulsdrift er ikke mulig på S500 Plug-in Hybrid.
Girkassen er Mercedes’ velkjente 7-trinns-kasse – som girer akkurat så glatt og mykt vi forventer av en slik bil.
Hva skiller den fra andre modeller i luksusklassen?
For det første at ingen andre leverer ladbare hybrider. Lexus LS600h var tidlig med hybridteknologi, men den lades kun av egen kjøring – ikke av stikkontakten i veggen.
I tillegg er S-klassen i en klasse for seg selv hva gjelder interiør- og kjørekomfort. Ingen andre leverer en så behagelig atmosfære som S-klasse – uavhengig av motorisering. Materialkvalitet og kjøreopplevelse er virkelig en limousin verdig.
Les også prøvekjøringen av S350.
Hvordan er den å kjøre?
Helt super. Hybridløsningen fungerer greit, men kjøring på ren strøm er veldig begrenset. På papiret skal den rekke 33 kilometer, men med full power på klimaanlegg, navigasjon, setemassasje og alt annet en S-klasse har å by på, ryker batterikapasiteten fort.
Overgangen fra strøm til bensin merker man lite til, men enkelte ganger kommer det en liten dunkelyd fra drivverket – det burde ikke være tilstede i en S-klasse.
Men 442 hestekrefter lar seg kjenne ute på veien. Skyvet er flott, og nærmer seg det man opplever i en «vanlig» S500. Men V8-lyden er selvsagt ikke å høre.
Hvem passer den for?
Alle som vurderer S-klasse, burde ta en kikk på Plug-in Hybrid. Kanskje kan den spare deg for noen kroner ved bykjøring, eller kanskje man bare har lyst på bensinfølelsen fremfor dieselfølelsen. Prishoppet opp til V8-S500en er betydelig.
Og uansett hvilken S-klasse man går for, er det biler som egner seg utmerket til langkjøring.
Konkurrenter:
Det finnes konkurrenter til denne bilen, men ikke med tilsvarende drivlinje. Allerede nevnte Lexus LS600h er en «gammeldags» hybrid, mens BMW 7-serie, Audi A8 og Jaguar XJ alle stoler på tradisjonelle forbrenningsdrivlinjer enn så lenge.
Dette liker vi:
Dette er fortsatt en S-klasse, så interiør, utstyr, kjøreopplevelse og den generelle stemningen rundt bilen er fortsatt slik det skal være. Plug-in Hybrid kommer for øvrig kun i lang utgave – så langbente Mercedes-passasjerer behøver ikke bekymre seg for bakseteplassen.
Dette liker vi ikke:
Firehjulsdrift er ikke mulig med denne hybridkombinasjonen, Magic Body Control er forbeholdt V8- og V12-motorene og rekkevidden på ren elektrisk kjøring er veldig kort. Batteriene stjeler mye bagasjeromsplass!
Pris: | kr. 1.260.000 |
Motor: | 6-sylindret dobbelturbo bensin, 2996 ccm |
Samlet effekt/ | 325 kW (442 hk) |
Gir: | 7-trinns automat |
LxBxH: | 523/190/150 cm. |
Akselavstand: | 317 cm |
Vekt m/fører: | 2215 kg |
Bagasjerom: | 395 l. |
Aks. 0-100 km/t: | 5,2 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
EU snittforbruk: | 0,28 l/mil |
CO2-utslipp: | 65 g/km |
Produksjonsstart: | Desember 2014 |