-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hydro i Frankfurt
Hydro deltar på årets IAA i Frankfurt med en 300 kvadratmeter stor utstillingsstand. Konsernet vil presentere seg som en ledende leverandør til bilbransjen og som Europas aluminiumselskap nr. 1. Adressen på messen er Hall 4.1, Stand C10.
I en leder i Hydros kundemagasin Aluglobe understreker sektordirektør Dieter Braun i Hydro Automotive at "bilbransjen handler om mer enn å komme seg fra A til B."
– Et stadig større behov for lettere, tryggere og mer resirkulerbare biler betyr at vi må tenke smartere. Aluminium er et ideelt materiale når det gjelder å løse mange av disse
problemstillingene, og Hydro har noen ideelle løsninger. Vi er blitt en av de ledende leverandørene av komponenter med lav vekt til bil- og transportindustrien i Europa og Nord-Amerika, påpeker Braun. Mer enn 500 produsenter av deler og tilbehør ble vist på forrige IAA i 2003.
Hydro vil i år vise fram selskapets brede utvalg av støpelegeringer i aluminium og magnesium, og bånd og plater for videre bearbeiding. Selskapet vil også presentere miljøvennlig og framtidsrettet motorteknologi og nyskapende bilrammedeler for økt sikkerhet og bedre kjøreegenskaper. Det vises også en gjennomskåret Aston Martin DB9 og andre avanserte, komplette bilrammer.
Samtidig sørger Hydro for å markere sitt 100-års jubileum og sitt 80-års jubileum som leverandør til bilindustrien ved å stille ut den sist produserte, firesylindrete Bjering. Dette var en kombinasjon av bil og motorslede som ble bygget på Raufoss i 1925 med aluminiumkarosseri og treramme. Kjøretøyet eies av Norsk Teknisk Museum og er til daglig utstilt ved Hydros produksjonsanlegg på Raufoss.
Med 20 hestekrefter fra en to-liters firesylindret hekkmotor, totalvekt på 800 kilo, styring fra baksetet og avtagbare ski på forhjulene representerte Bjering ikke akkurat 1920-tallets mainstream-løsninger. Årsaken til styringen fra baksetet skal for øvrig ha vært at de første Bjering-bilene (med trekarosseri og midtplassert V4-motor) var beregnet på lokale lensmenn, som på denne måten kunne holde et utmerket øye med arrestanten. Skiene foran var beregnet på snørike norske vintre. Imidlertid kom bedre brøytebiler Bjering i forkjøpet, og forhindret at den kom i serieproduksjon.
Hydro kan også vise til at selskapet fra 1953 forsynte Volkswagen Type 1 med magnesium. Siden har konsernet levert halvfabrikata og motordeler til en rekke bilmodeller, og i dag produserer Hydro flere støtfangere i aluminium enn noen av sine konkurrenter. I 2000 ble det gjennomsnittlig brukt 100 kg aluminium i nye biler. I år er det beregnet en gjennomsnittlig andel på 150 kg aluminium pr. bil, ifølge European Aluminium Association (EAA). Med betydelig lavere egenvekt enn stål gir aluminium rom for bedre komponenter med flere integrerte funksjoner, i tillegg til at de enkelt lar seg resirkulere.
Kilde: Hydro