-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Fabrikken på scenen
Wiesmann har jeg god tid til. Hyggelige folk, og stadig villere biler. Dessuten bygget de ferdig en bil på Frankfurt-utstillingen, med publikum til stede.
Jeg har tidligere applaudert BMW fordi de hadde fantasi nok til å gjøre sin store hall mobil. I den forstand at biler, nye og veterane, stadig beveget seg på en skikkelig bane som gikk rundt hele hallen – på innsiden.
Såpass friskt ble det kjørt der, at allerede etter andre dagen var det tydelige gummispor på banen.
LES OM: BMWs ballett
Både VW-Gruppen og Daimler okkuperte også kjempehaller, men begge de stedene hadde presentasjonen preg av glamorøs parkeringsplass.
Wiesmann hadde ikke like god plass som noen av disse kjempene. Men klarte allikevel å gjøre noe levende ut av kvadratmeterne sine.
To av hans ansatte brukte hele utstillingstiden til å bygge ferdig en GT MF4. Ikke den råeste, bare den nest råeste.
Med (som alle Wiesmanns modeller) en motor fra BMW. V8-utgaven på 4,8 liter og 367 hestekrefter denne gangen. Og – selv om det så ikke vi – den lukkede utgaven av Wiesmanns old-timer karosserier.
Samleobjekt
Men jommen kom han ikke med en ny modell også – selv om det må man lese på bilen for å finne ut av. Egentlig ser alle modellene derfra like ut, noen er lukket, noen er åpne, og ”alle er de like, men det er utenpå”.
Wiesmann GT MF5 heter hans siste modell før Frankfurt. Den er heftig, med V10-motoren på litt over 500 hk.
Selv om bilen nok veier over 1300 kg, blir det allikevel imponerende prestasjoner. 0-100 på godt under fire sekunder, og toppfart godt over 300. Men det gjelder den lukkede.
Til Frankfurt hadde de med seg – ikke overraskende – roadster-utgaven av MF5. Nydelig finish i hvitt med røde kontraststriper og røde felger. Lekker.
Dette blir en samlerutgave, forsøker de å lokke med, den skal nemlig bygges i sterkt begrenset antall. Kun 55.
(Hvorfor ikke 50, men 50 pluss ti prosent, aner jeg ikke. Kanskje en av brødrene Wiesmann nettopp har fylt 55, og at det er det som skal feires? Ferrari har funnet på dummere forklaringer for sine limited editions).
Men siden Wiesmann til vanlig bygger totalt under 200 biler per år, kan vi vel kanskje slå fast at hver eneste Wiesmann er en samlermodell. I begrenset opplag.