-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fabrikken på scenen
Wiesmann har jeg god tid til. Hyggelige folk, og stadig villere biler. Dessuten bygget de ferdig en bil på Frankfurt-utstillingen, med publikum til stede.
Jeg har tidligere applaudert BMW fordi de hadde fantasi nok til å gjøre sin store hall mobil. I den forstand at biler, nye og veterane, stadig beveget seg på en skikkelig bane som gikk rundt hele hallen – på innsiden.
Såpass friskt ble det kjørt der, at allerede etter andre dagen var det tydelige gummispor på banen.
LES OM: BMWs ballett
Både VW-Gruppen og Daimler okkuperte også kjempehaller, men begge de stedene hadde presentasjonen preg av glamorøs parkeringsplass.
Wiesmann hadde ikke like god plass som noen av disse kjempene. Men klarte allikevel å gjøre noe levende ut av kvadratmeterne sine.
To av hans ansatte brukte hele utstillingstiden til å bygge ferdig en GT MF4. Ikke den råeste, bare den nest råeste.
Med (som alle Wiesmanns modeller) en motor fra BMW. V8-utgaven på 4,8 liter og 367 hestekrefter denne gangen. Og – selv om det så ikke vi – den lukkede utgaven av Wiesmanns old-timer karosserier.
Samleobjekt
Men jommen kom han ikke med en ny modell også – selv om det må man lese på bilen for å finne ut av. Egentlig ser alle modellene derfra like ut, noen er lukket, noen er åpne, og ”alle er de like, men det er utenpå”.
Wiesmann GT MF5 heter hans siste modell før Frankfurt. Den er heftig, med V10-motoren på litt over 500 hk.
Selv om bilen nok veier over 1300 kg, blir det allikevel imponerende prestasjoner. 0-100 på godt under fire sekunder, og toppfart godt over 300. Men det gjelder den lukkede.
Til Frankfurt hadde de med seg – ikke overraskende – roadster-utgaven av MF5. Nydelig finish i hvitt med røde kontraststriper og røde felger. Lekker.
Dette blir en samlerutgave, forsøker de å lokke med, den skal nemlig bygges i sterkt begrenset antall. Kun 55.
(Hvorfor ikke 50, men 50 pluss ti prosent, aner jeg ikke. Kanskje en av brødrene Wiesmann nettopp har fylt 55, og at det er det som skal feires? Ferrari har funnet på dummere forklaringer for sine limited editions).
Men siden Wiesmann til vanlig bygger totalt under 200 biler per år, kan vi vel kanskje slå fast at hver eneste Wiesmann er en samlermodell. I begrenset opplag.