Seat Arona avdukes
Seat-president Luca de Meo, Visepresident for R&D, Dr. Matthias Rabe og Designsjef, Alejandro Mesonero med nye SEAT Arona
Seat Arona avdukes
Seat-president Luca de Meo
Seat Arona avdukes
Seat-president Luca de Meo og ordfører i Arona, D. José Julián Mena Pérez
Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat Arona avdukes

Seat først ute igjen

Hvor lenge skal Seat være ikke-eksisterende på det norske markedet? Nå har de lansert en ny lekkerbisken, lenge før Volkswagen er klar med en tilsvarende modell.

Publisert Sist oppdatert

Det spanske Volkswagen-merket har ikke vært markedsført i Norge på årevis, selv om de stadig utvider modellporteføljen og har en lineup som burde passe meget fint inn hos oss.

Harald A. Møller tapte mye penger i sitt forsøk på å lansere Seat rundt årtusenskiftet, men mye har skjedd siden den gang. Og når man kan leve av å selge noen hundre italienske biler i året, må det da være mulig å selge noen spanjoler også?

I februar avduket de en ny Ibiza, måneder før Volkswagen avduket sin nye Polo.

De har en meget populær SUV i Ateca, og nå lanserer de en utfordrer i det kompakte SUV- / crossover-segmentet gjennom Arona. En direkte konkurrent til Nissan Juke i et segment som får nye utfordrere i et sett. Blant annet har Hyundai og Kia nylig vist sine utfordrere, Kona og Stonic.

Arona er tredje nye Seat-modell i år, etter en facelifted Leon og en helt ny Ibiza. Og det stopper ikke der – allerede i 2018 skal Seat på banen med en større SUV i klassen over Ateca.

Bilen bygges på VW-gruppens MQB A0-plattform, den samme som danner grunnlag for Ibiza og nye Polo, og vi vet at Volkswagen skal lansere en kompakt SUV på samme plattform neste år. Den vil nok ha mye til felles med Arona.

Bilen har en lengde på 4138 mm, som er 79 mm lengre enn nye Ibiza. Men den største forskjellen ligger i høyden der Arona rager 99 mm høyere i landskapet. Det gir ekstra luft over hodet i både forseter og bakseter, og et bagasjerom på 400 liter.

Bakkeklaringen er økt med 15 mm og føreren sitter 52 mm høyere enn i en Ibiza. Dermed har han eller hun bedre oversikt, samtidig som bilen er lettere å komme seg inn og ut av – en detalj mange godt voksne mennesker verdsetter høyt.

Motorutvalget består av 3-sylindrede bensinmotorer med 95 eller 115 hestekrefter, samt et firesylindret alternativ på 150 hk som er forbeholdt den sportslige FR-utgaven. De som foretrekker diesel kan velge mellom 1,6-litere på 95 eller 115 hk.

Alt man ønsker av utstyr for sikkerhet og komfort kan bestilles, og Seat tilbyr en rekke muligheter for individualisering av så vel eksteriør som interiør.

Seat Arona får sin verdenspremiere i Frankfurt i september, og det er dessverre ikke noe som tyder på at den kommer til Norge gjennom offisielle kanaler. Men om fristelsen blir for stor kan du besøke en Seat-forhandler i Sverige – der fins det mange av dem.

Powered by Labrador CMS