Nytt forsøk på Hispano Suiza

Mazel er en stor spansk konsulentgruppe som jobber meget for bilindustrien. For å vise hva de kan, presenterte de en konseptbil i Geneve i fjor. For å vise at de kan enda mer, viste de en ny en i år. Begge ble kalt Hispano Suiza.

Publisert
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
Foto: Rune Baashus

Når Bugatti kan vekkes fra de døde, ikke bare en - men to – ganger, går det vel an å forsøke med Hispano Suiza også, later det til at Mazel-folket tenker. I hvert fall har de gått til franske Snecma, som eier navnet, og spurt om å få lov til å låne Hispano Suiza navnet, og den nydelige flygende storken som er varemerket, når de innimellom bygger en forsøksbil.

Og det får de lov til. Og dermed oppstår ryktet om at dette legendariske bilmerket, skapt av den glitrende sveitsiske (Suiza på spansk) ingeniøren Marc Birkigt, som fant pengene som la grunnlag for hans bilfabrikk i Spania (Hispano). At fabrikasjonen ganske snart etter første verdenskrig ble flyttet til luksusbil-landet Frankrike, gjorde ikke at merkenavnet ble endret, og det regnes fremdeles som spansk.

Og det er også Mazel, selv om gruppen har virksomhet i mange andre land. Men i Spania har de også en stor designavdeling, som imidlertid ikke får lov til å designe biler så ofte de kunne ønske. Så for å vise at de kan det også, presenterte de sitt HS21-forslag på Geneve-utstillingen i fjor. En praktfull, tett, men ganske stor sportscoupé.

I år het konseptet K8, og var av en ganske annerledes karakter. Man kan godt tro at dersom Hispano Suiza hadde overlevd som bilprodusent, var det denne type biler de hadde produsert i dag. Slik skulle den kommende Maybach sett ut, dersom Mercedes ikke var så opptatt av å spare penger ved å bruke karosseriplater fra produksjonsmodellene (eller bare virker det slik?). En majestetisk (en av de mest berømte Hispano Suiza modellene het Alfonso-typen og var oppkalt etter en spansk konge) og meget moderne fire-dørs sedan, i matt svart. Hadde det ikke vært for den meget prominente, og meget forkrommede kjølerfiguren, hadde dette vært et Stealth-karosseri av klasse.

Slik det er, er den enda et eksempel på at ekte bilhjerter fremdeles banker i Spania. Men noen produksjonsutgave av Hispano Suiza har vi liten tro på.

Stort bilde forfra
Stort bilde fra siden

Powered by Labrador CMS