-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
SUV-en Mercedes GLC 220 d henvender seg først og fremst til dem som VIL ha en dieselbil. Og helst en Mercedes.
Først publisert i bladet Bil 2-2020.
Det finnes noen som hater alt som har med bilelektrifisering å gjøre. Som insisterer på å slippe å lade. For dem må Mercedes GLC 220 d være midt i blinken.
Med toliters 16 ventilers turbomotor er den ikke nødvendigvis råsterk som treliteren, men med 194 hk og 400 Nm i moment sprek nok for de fleste. Dessuten trekker den 2,5 tonn etter kroken mens den ladbare trekker to tonn. For noen er forskjellen viktig.
Prisdifferanse
Men uansett hvor komfortabelt det oppleves å kjøre dieselbilen, blir det vanskelig å forsvare prisdifferansen til ladbare GLC 300 e 4Matic: 113.000 kroner i 2019-pris.
Nå skal det i rettferdighetens navn legges til at dieselvarianten kommer heldig ut etter omleggingen av engangsavgiften ved inngangen til 2020 som betyr at avgiften går ned med drøyt 28.000 kroner.
Likevel mener jeg prisforskjellen som her utelukkende knyttes til engangsavgiften fortsatt er altfor stor. Ladehybriden yter dessuten 320 hk og tar eieren vesentlig raskere til 100 km/t enn dieselbroren. For noen er også det viktig.
Sakens to sider
Men det er et betydelig men her. Beregningen av forbruk/CO2-utslipp (som er en av de to hovedpilarene i engangsavgiften) for ladehybride biler baseres på en kjøremodul som slett ikke passer alle. For dem som kjører langt, blir regnestykket i forhold til forbruk et annet fordi bensindrevne ladehybrider tomme for strøm forbruker vesentlig mer per mil enn tilsvarende dieselbil.
Likevel tror jeg den ladehybride varianten går av med seieren når Mercedes skal oppsummere GLC for 2020. Det vil si at på toppen av listen står nok EQC, den elektriske, som Mercedes definerer som en egen modellserie, men som i betydelig grad bygges over samme lest som GLC, og som fra siden ser til forveksling lik ut på 50 meters avstand.
VI SYNES
En deilig og svært komfortabel bil hvor dieselmotoren nesten ikke høres, men som i Norge rammes av engangsavgiftsspøkelset.