-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Volkswagens FC-konsept
Volkswagen viser en prototyp med betegnelse Golf SportWagen HyMotoion på LA Auto Show.
De japanske produsentene Toyota og Honda har lansert hydrogenbiler som er så å si salgsklare, Toyota kommer neste år og Honda i 2015.
Og da må selvsagt Europas største bilprodusent fortelle at de også behersker denne teknologien – de venter bare med å trykke på produksjonsknappen til infrastrukturen er på plass, noe som fortsatt kan ta mange år.
Mens søsterfirma Audi har lagt sin brenselcelle i en sportslig A7, velger Volkswagen å bygge en demobil basert på en mer folkelig Golf stasjonsvogn.
Effektivt pakket
Drivlinjen er hentet direkte fra e-Golf, og både denne og brenselcellene får plass under panseret.
Hydrogentankene, fire i tallet, er plassert under baksete og bagasjerom slik at interiøret tilsvarer det du finner i en vanlig Golf stasjonsvogn som er blant de mest romslige i klassen.
Bilen har en effekt på 100 kW (136 hk) og gjør null til hundre på 10 blank. Potensiell rekkevidde med full tank er 500 kilometer.
I USA ruller i dag en rekke prototyper med brenselceller basert på den amerikanske utgaven av Passat. Disse har den samme drivlinjen som Golf HyMotion.
Fleksibel plattform
Bilen er basert på Volkswagens moderne MQB-plattform som danner grunnlaget for en rekke av konsernets modeller.
Plattformens fleksibilitet demonstreres ved det mangfoldet av drivlinjer VW tilbyr – i dag leveres Golf med bensin-, diesel- og elmotorer, samt som ladbar hybrid (Golf GTE). Det fins også utgaver for naturgass.
Ingen andre produsenter tilbyr ifølge VW så mange ulike drivlinjer på en og samme plattform.