-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her er Golf Cross
VW vil øke livssyklusen for Golf. Det skjer med lifestyle-modeller. Nye Golf Cross kunne man spart seg for.
Det er dyrt å utvikle nye modeller. Det er billigere å flikke på det man har og satse på lifestyle, og at mange bilkjøpere faller for effekter og tøffere utseende. Man kaller det å bygge et image. Ingen gjør det bedre enn Volkswagen. De holder liv i eldre modeller ved stadig å komme med nye varianter.
VW vil at Golf skal leve lenge. Man skal sikre bilens popularitet ved å dresse den opp i utstyrvarianter som får mange til å tro at dette er noe annen enn vanlig Golf. En tilsvarende forvandling av Polo har vært en suksess.
Omfattende program
Vanlig Golf kombikupé er fortsatt mest solgt. 9 av 10 velger denne bilen med fem dører – noe som gjør den til en av Norges mest solgte modeller (nr. 3 i 2006 iflg. OFV – knepet slått av Corolla (inkl. Verso)).
Golf Plus er bilen for de som gjerne vil sitte litt høyere. Man setter seg INN – i stedet for NED i setene. Da Plus ble lansert trodde de mest optimistiske at hver annen Golf ville være en Plus. Men salget har vært relativt tregt og Plus-variantene sto kun for 14 prosent av Golf-salget i 2006 iflg. OFV.
Bilene koster rundt 20.000 kroner mer, og da velger mange heller mer utstyr på en vanlig Golf. Bruktprisene blir neppe høyere på Plus, og mange forhandlere har ikke vært veldig interessert i å pushe modellen. De vet at de skal treffe kunden mange ganger - også når bilen skal skiftes ut. Da kommer regnskapets time, og det er neppe til Plusens fordel.
Golf Cross er siste lifestylemodell basert på Golf Plus. Denne er ytterligere hevet fra bakken og har fått stivere fjæring, større hjul og solide takrails. Bilen ser ut som en mini-SUV. Det er pristillegg i forhold til Golf Pluss på 15.000 kroner – eller 35.000 i forhold til standard Golf.
Får i ulveklær
Ser du en Golf Cross, vil du sporenstreks anta at denne bilen har firehjulstrekk. Utseendet, design og image oser av det. Men nei – bilen leveres bare med forhjulstrekk.
VW har nemlig valgt en litt underlig politikk for hvilke Golfer som kan leveres med 4Motion. Bare vanlig Golf kombikupé og stasjonsvogn (som kommer til høsten) kan leveres med firehjulstrekk. Det er som man må spørre fabrikkens folk flere ganger – for det virker ikke fornuftig.
Men alt har sin forklaring. Tidlig i 2008 kommer det en VW mini-SUV basert på Golf-plattformen. VW Tiguan skal ha det som er nødvendig for at bilen skal bli SUV – inkludert firehjulstrekk. Hadde man hatt 4wd også på Golf Cross, mener fabrikken det ville blitt for lite som skilte de to bilene.
Da er det kanskje mer grunn til å spørre hva hensikten er med Golf Cross i Norge. Salget blir minimalt og man skulle tro av VW hadde nok av modeller å jobbe med. Kanskje for mange. Mange forhandlere har ikke plass til alle modellene i sitt utstillingslokale. Cross er en modell ingen ville ha savnet, og når Tiguan kommer vil det være enda mindre interesse for modellen.
Tøff pusekatt
Golf Cross ser tøff ut. Med sin 2 cm høyere bakkeklaring ser det nesten ut som den kjører på stylter. Takrails gir bilen en stilig profil.. Innredningen er mer sportslig og ungdommelig. Dette er ingen Golf for mannen med hatt.
Fjæringen er stivere og ujevnheter i underlaget merkes godt. Bilen inviterer til tøffere kjøring.
Men på glatt underlag – snø og is – har forhjulstrekk, selv med moderne elektroniske hjelpemidler, sine klare begrensninger og kan ikke sammenlignes med firehjulstrekk. Det blir som å kjøre alpint med langrennski eller å løpe O-løp i lakksko.
Det er en grunn til at de forsøk som har vært i Norge på å selge SUVer uten firehjulstrekk, aldri har vært noen suksess. Slik er det bare – og Golf Cross vil neppe makte å endre på dette bildet.
Om det blir et godt kjøp?
Neppe. Priser fra kr 287.000 – 35.000 kroner mer enn vanlig Golf. Mest bil for pengene vil fortsatt være vanlig Golf – samt den nye spennende stasjonsvogna som snart kommer.
FAKTA VW Golf Cross 1,9 TDi
PRIS: kr 286.790
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 250 Nm v/1900 o/min
MÅL og VEKT:
LxBxH: 423 x 177 x 165 cm
Akselavstand: 257,8 cm
Egenvekt m/fører: 1395 kg
Tillatt totalvekt: 2000 kg
Dekk: 225/45 R17
Bagasjerom: 393 liter (VDA)
Tankvolum: 55 liter
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 12,1 sek
Toppfart: 176 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km