Seat Leon Cupra R
Cupra R bak
Cupra R bak
Seat Leon Cupra R
Cupra R fra siden
Cupra R fra siden
Seat Leon Cupra R
Cupra R front
Cupra R front
Seat Leon Cupra R
Cupra R førermiljø
Cupra R førermiljø
Seat Leon Cupra R
Cupra R interiør
Cupra R interiør

Seat Leon Cupra R
Seat Leon Cupra R

Heftig Løve-konge fra Seat

Seat Leon Cupra R blir en heftig miniracer. Den kommer i salg først neste vår men blir i disse dager fremvist på årets Barcelona-utstilling.

Publisert

Bilen er utstyrt med en 20-ventilers 1,8-liters turbomotor med dobbel intercooler, en videreutvikling av den som benyttes i Golf GTi. Motoren yter 210 hk og gjør unna 0-100 km/t på 7 sekunder. Toppfarten er på hele 237 km/t.

En 6-trinns gearkasse overfører kreftene til forhjulene siden Seat følte det ville medføre unødvendig vekttillegg å benytte 4-hjulstrekk. For å hjelpe på veigrepet er Cupra R utstyrt med TCS (traction control) og ESP (elektronisk stabilitetsprogram) som standard.

Bilen som vises i Barcelona er foreløpig en prototype men bærer tydelige tegn på hvordan produksjonsmodellen vil se ut. Den har store luftinntak i front for å sørge for nødvendig kjøling til motor og bremser, sideskjørt rund baut og en diskret, elegant spoiler øverst på bakluka. Spesialdesignede aluminiumsfelger med fem doble eiker gir godt innsyn til de røde Brembo bremsekalliperne. Et ovalt, forkrommet eksosrør og R-merker gjør inntrykket komplett.

Innvendig er det sort som dominerer fra tepper til tak. Eneste unntak er de hvite instrumentene og de røde R-symbolene plassert på Recaro-stolene. Lyst på en Cupra R? Med norske avgifter blir dette ingen prisgunstig småbil. Men tøff blir den!

Powered by Labrador CMS