Honda Stream

Stream er spennende, original og har imponerende yttermål. Seteløsningene og ergonomien imponerer derimot ikke.

Publisert Sist oppdatert

Honda Stream
Honda Stream

Først publisert i BIL 11 - 2001.

Fleksibilitet er et av de viktigste stikkordene i en flerbruksbil. Seteløsningen er derfor et viktig element i Stream. Bakseteløsningen er bra. Setet kan deles 50/50 og reguleres individuelt i lengde. Også seteryggen kan reguleres uavhengig av hverandre. Ryggstøtten til setet i midten kan felles ned og brukes som armlene, eller bane vei for transport av lange gjenstander. Å sitte i midten i baksetet er imidlertid umulig hvis du ikke er et lite barn.

Det er de to bakerste setene som er ankerpunktet i Hondas setekonstruksjon. De tar lite plass når de er slått ned og de er gode å sitte i oppslått, men for å forvandle bilen fra fem- til syvseter, må du lese bruksanvisningen. Hodestøttene må tas av, dekkgardinen må flyttes og det blir litt for mange løse deler. Dette er en løsning som er vesentlig mer omstendelig å bruke enn den i for eksempel Opel Zafira. Lasterommet blir nesten helt flatt når alle setene er slått ned. Inn- og utstigning til de forskjellige plassene er meget god. Du går liksom bare rett inn i setene.

Nøkternt førermiljø
Førermiljøet er enkelt og oversiktelig. Sittekomforten er også relativt god. Førersetet gir god støtte sideveis, men den korte sitteputen gir dårlig lårstøtte. Noe av årsaken er at sitteputen har høyderegulering bare i bakkant. Rattet har bare høyderegulering, og jeg blir sittende for høyt og for langt fra rattet når avstanden til pedalene er perfekt. Synd, for kjøreopplevelsen ellers er god.

Betjeningen til de fleste funksjoner sitter innen rekkevidde. Knappene til setevarmen er gjemt under håndbrekket. Vet du ikke at de er der, finner du dem garantert ikke mens du kjører.

Den nye 1,7-literen med 125 hester er akselerasjonsvillig, og gearkassens utveksling passer godt til motoren. Gearspaken er plassert på dashbordet. Dette er en bra løsning som gir et helt flatt gulv mellom setene og behagelig kjørestilling. Et noe stivt oppsett gir gode kjøreegenskaper, men spesielt bakparten føles i hardeste laget ved kjøring over store ujevnheter når bilen ikke er lastet. Styreresponsen er god, og til tross for at bilen er relativt høy, er den stabil. Støynivået er behagelig.

Stream er ingen bybil. Lengden på over fire og en halv meter merkes godt i trange bygater med parkerte biler på alle kanter. I tillegg er den uoversiktlig ved rygging. Bakerste stolpe er bred, noe som reduserer sikten bakover betraktelig. Kombinasjonen av lengde og dårlig sikt merkes godt ved lukeparkering. Men lengden gir god innvendig plass. At den er 25 cm lenger enn Zafira merkes.

HONDA Stream 1.7 LS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,9:1. Sylindervolum: 1668 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 94,4 mm. Effekt: 92 kW (125 hk) v/6300 o/min. Dreiemoment: 154 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 195/65R15.
Mål: Lengde: 457,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 159,0 cm. Akselavstand: 272,0 cm. Sporvidde f/b: 147,0/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1433 kg. Tillatt totalvekt: 1990 kg. Maks vogntogvekt: 3190 kg. Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 158/435/718 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 11,1 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk bykjøring: 0,99 l/mil
Forbruk landevei: 0,65 l/mil
Forbruk snitt: 0,77 l/mil
Pris: kr. 265.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS