Hyundai går for kontinuitet

Ingen bilavis er som MotorBransjens januarutgave. Siden 1991 har direktørene hos samtlige norske bilimportører latt seg intervjue til nettopp dette årsnummeret om sitt syn på året som gikk og om hva de spår om kommende år.

Publisert Sist oppdatert

Nummer tjue ut på BilNorge er Arne Lie, som har vært adm. direktør i Kolberg-selskapet Hyundai Auto Norge AS siden sommeren 2004. Fra nyttår går han over i samme stilling i det nye Hyundai-eide selskapet, Hyundai Motor Norge AS. Vi stilte Lie MotorBransjens etter hvert ganske velkjente spørsmål:

1) Hvor godt fornøyd er du med salget av egne merker i 2004, på en skala fra 1 til 10?

Svar: 5. Mange av våre forhandlere fokuserte på Mazda for å sikre seg videre forhandleravtale for det merket. I tillegg har vi hatt en ustabil leveringssituasjon for mange modeller. Varebilsalget har lidd av at vi mistet tilgangen til H1 med firehjulstrekk.

2) Hvilken bilmodell av egne merker er din personlige favoritt?

Svar: Den nye Tucson, en SUV med tilnærmet personbilegenskaper, og pen er den også. Også Getz, da. Med skikkelig tilgang på disse modellene bør vi øke salget betydelig.

3) Hva vil opphøret av Gruppeunntakets lokaliseringsklausul fra 1. oktober 2005 bety for DIN virksomhet?

Svar: Det kan du spørre om, men vi må jo forholde oss til det. Prisharmonisering vil forhindre de store sprellene. Parallellimporten har jo også gått ned i det siste. Og utviklingen på forhandlersamarbeid startet jo lenge før dette. Det var mer spenning til det nye gruppeunntaket FØR innholdet i det ble kjent.

Resten av spørsmålene, svarene og ikke minst nøkkeltallene vil du altså finne i MotorBransjens Årsnummer 2005, som utkommer i januar.

Powered by Labrador CMS