Hyundai Sonata 2.0 GLS

Publisert

Sonata
Sonata

Først publisert i BIL 11 - 1996.

Sonataen har fått en ny grill, nye lykter og nytt hekk-parti. Det er liten tvil om at endringene har hjulpet - den gamle modellen var nokså traust og så mindre ut enn den egentlig var. Med designendringene virker nye Sonata større, men førsteinntrykket kan lure. De utvendige mål er like – på noen centimeter nær – og bilens profil nesten identisk med den gamle modellen.

Heller ikke interiør, dashbord eller kupémål er endret. Sonata er lavere enn en del av konkurrentene i storbilklassen og den innvendige takhøyden likeså. Dette merkes best i baksetet, men både passasjerer og fører har god plass i bredden, ikke minst til bena. Baksetet passer best for to personer, men de sitter til gjengjeld svært bekvemt. Den midtre plassen er derimot en eneste stor kul og yttersetene har nokså kraftige sidevanger.

Instrumenteringen virker fortsatt spartansk, men det hele er oversiktlig og funksjonelt. Gode justeringsmuligheter på førersete og ratt samt god side- og lårstøtte, sørger for at sjåføren sitter komfortabelt selv på
svingete vei. Når det gjelder kjøreegenskapene, er det lite å utsette. For å imøtekomme nye avgasskrav måtte motoren gjennom en slankekur. Den kraftigste to-literen har fått redusert effekten fra 139 til 125 hk og dreiemomentet har gått ned fra 180 til 172 Nm, men motoren er arbeidsvillig over hele turtallsregisteret kombinert med fornuftige utvekslinger i den lettsjaltede gearkassen.

God fjæring
Fjæringskomforten er også jevnt bra. Styringen er derimot litt ullen. Sonata er middels tung på rattet, men styreresponsen er ikke helt på topp. På svingete vei understyrer bilen forholdsvis tidlig og man merker det litt for sent.

Sonata leveres heller ikke nå med ABS-bremser som standard. Bremsevirkningen er ganske kraftig og bremsene er litt vriene å dosere korrekt. Både den kraftige understyringen og vanskene med å dosere bremsene kan skyldes originaldekkene. Vi har ved tidligere tester av Sonata og Elantra påpekt at dekkene sannsynligvis er medskyldige i unødig lange bremsestrekninger og dårligere kjøreegenskaper enn nødvendig, for eksempel i en kritisk unnamanøver. Det er fortsatt tilfelle.

Utstyrsnivået er uendret. GLS-modellen leveres med to kollisjonsputer, høyt bremselys, høyderegulering av ratt og førersete, oppvarmede forseter, elektriske vindusheiser og justering av sidespeil, sentrallås og elektrisk antenne samt delt, nedfellbart baksete. Vi savner som nevnt ABS-bremser på en bil i denne klassen. De koster 10.000 som tilleggsutstyr, men da leveres bilen med skivebremser på alle fire hjul.

Gunstig pris
Sonata skal konkurrere med biler som Ford Scorpio, Opel Omega, Peugeot 605, Toyota Camry og en rekke andre godt etablerte modeller. At den allerede har funnet fotfeste er det ingen tvil om. Om den egentlig er en konkurrent til de store etablerte eller om den bare byr de store mellomklassebilene på konkurranse på pris – og vinner på plass – får man selv avgjøre. Finishen er absolutt brukbar, men den mangler det litt mer eksklusive preget som de fleste konkurrenter byr på.

HYUNDAI SONATA 2.0 GLS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder. 1997 ccm. 92 kW(125 hk) v/5800 o/min. 172 Nm v/4600 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skivebremser foran, tromler bak.
Dekk: Hankook Radial 827 195/70HR14.
Mål: Lengde: 470,0 cm. Bredde: 177,2 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 151,5/150,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1280 kg. Tillatt totalvekt: 1750 kg.
Volum: Bagasjerom: 367 liter (VDA). Tank: 65 liter.
Aks.: 0 - 100: 10,4 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk by: 0,61 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,95 l/mil
Pris: kr 249.800

Powered by Labrador CMS