-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hyundai Tucson 2.0 CRDi: Fristende pakke
Tucson har fått en sterkere dieselmotor, som konsernbror Kia Sportage.


Hyundai Tucson
Først publisert i BIL 7 - 2006.
I forrige nummer hadde vi prøvekjøring av Sportage med samme motor. Det samme gjelder for Tucson som Sportage, den nye dieselen med variabel turbogeometri er langt sterkere, men leveres ikke med automatkasse. Men med en så villig motor behøver man heller ikke bruke gearstanga så ofte. Motor og gearkasse passer meget godt sammen, og styrefølelsen er bedre enn i storebror Santa Fe.
Det er god plass i Tucson, både i forseter og bakseter, men bagasjerommet kunne vært større. Førersetet burde vært mulig å justere enda mer ned, på laveste nivå føles det som man sitter oppunder taket og ser ned på instrumentene.
For drøyt 400.000 kroner får du en kompakt firehjulstrekker med en virkelig sterk dieselmotor, og kjekt utstyr som automatisk klimaanlegg, kjørecomputer, fartsholder og stabilitetskontroll.
Vi skulle gjerne sett at Hyundai hadde sluttet å dytte de mest glorete bilsetereoenhetene med flimrende display inn i dashbordet, og heller valgt en diskret modell. Aller helst burde den vært integrert, vi kan forvente det nå i 2006.
En annen ting som er verd å merke seg er at i fjor ble det solgt 993 Hyundai Tucson i Norge, mot 580 av søstermodellen Kia Sportage. Men inntil utgangen av april i år er det solgt 143 Sportage mot 70 Tucson. Vi skal ikke spekulere for mye i dette, men det virker som om Hyundai har litt å strekke seg etter.
Kort om bilen:
Pris fra: kr. 393.050
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1991 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 305 Nm v/1800-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 433 x 183 x 173 cm. Akselavstand: 263 cm. Bakkeklaring: 19,5 cm. Egenvekt m/fører: 1693 kg. Tillatt totalvekt 2260 kg.
Dekk: 215/65R16.
Bagasjerom: 325 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,0 sek
Toppfart: 177 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 187 g/km