-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kia Rio 1.5 LS
En gunstig pris gir ikke rom for topp komfort, men utstyrslisten er imponerende.
Først publisert i BIL 4 - 2003.
I tillegg til at den nye utgaven av den koreanske kompaktbilen Rio har fått pyntet på sitt utseende med mer tidsriktige lykter både foran og bak, har også sikkerheten fått et løft. Ansiktsløftingen har medført at Rio nå har fått fire kollisjonsputer samtidig som karosseriet er forsterket i front, tak og dører.
1,5-literen, som er den største motoren i Rio, leveres bare med utstyrsnivå LS, som omfatter blant annet klimaanlegg, elektriske vindusheiser foran og bak samt elektrisk regulering og oppvarming av sidespeilene. ABS bremser med elektronisk bremsekraftfordeler er også standardutstyr. Minstemann – en 1,3-liter som nå er oppgradert fra 75 til 82 hk – kan også leveres med det mer beskjedne utstyrsnivået RS, og da starter prisen på 152.900 kroner.
Sittestillingen for undertegnede, som er 186 cm lang, blir et kompromiss mellom avstandene til ratt og pedaler. Et ratt med lengderegulering hadde løst det. Ventrefoten plasseres på en bred, god fothviler, men på grunn av hjulhuset er den trukket en anelse for nær setet. Benplassen i baksetet kunne vært bedre, men Rio kan vise til et velvoksent bagasjerom. Samtidig som fabrikken har lykkes med å modernisere bilen når det gjelder utseende og utstyr, burde de kanskje lagt ned mer utviklingsarbeid i komfortdetaljer.
Det er fortsatt et stykke å gå når det gjelder støynivået i bilen. Det samme er tilfellet med hjulopphengene som fortsatt i stor grad overfører slag og vibrasjoner til karosseriet, selv om hjulopphengene nettopp er blant detaljene som fabrikken har modifisert. Det er nettopp på slike komfortdetaljer man lettest ser, hører og kjenner hvorfor de dyrere bilene koster mer.
KIA Rio 1.5 LS:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1493 ccm. Effekt: 71 kW (97 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 132 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 175/65R14.
Mål: Lengde: 421,5 cm.Bredde: 167,5 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 241,0 cm. Sporvidde f/b: 149,0/149,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1153 kg. Tillatt totalvekt: 1518 kg. Maks
vogntogvekt: 2678 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 11,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk bykjøring: 0,94 l/mil
Forbruk landevei: 0,61 l/mil
Forbruk snitt: 0,73 l/mil
Pris: kr. 184.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.