-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kia Rio 1.5 LS
En gunstig pris gir ikke rom for topp komfort, men utstyrslisten er imponerende.

Først publisert i BIL 4 - 2003.
I tillegg til at den nye utgaven av den koreanske kompaktbilen Rio har fått pyntet på sitt utseende med mer tidsriktige lykter både foran og bak, har også sikkerheten fått et løft. Ansiktsløftingen har medført at Rio nå har fått fire kollisjonsputer samtidig som karosseriet er forsterket i front, tak og dører.
1,5-literen, som er den største motoren i Rio, leveres bare med utstyrsnivå LS, som omfatter blant annet klimaanlegg, elektriske vindusheiser foran og bak samt elektrisk regulering og oppvarming av sidespeilene. ABS bremser med elektronisk bremsekraftfordeler er også standardutstyr. Minstemann – en 1,3-liter som nå er oppgradert fra 75 til 82 hk – kan også leveres med det mer beskjedne utstyrsnivået RS, og da starter prisen på 152.900 kroner.
Sittestillingen for undertegnede, som er 186 cm lang, blir et kompromiss mellom avstandene til ratt og pedaler. Et ratt med lengderegulering hadde løst det. Ventrefoten plasseres på en bred, god fothviler, men på grunn av hjulhuset er den trukket en anelse for nær setet. Benplassen i baksetet kunne vært bedre, men Rio kan vise til et velvoksent bagasjerom. Samtidig som fabrikken har lykkes med å modernisere bilen når det gjelder utseende og utstyr, burde de kanskje lagt ned mer utviklingsarbeid i komfortdetaljer.
Det er fortsatt et stykke å gå når det gjelder støynivået i bilen. Det samme er tilfellet med hjulopphengene som fortsatt i stor grad overfører slag og vibrasjoner til karosseriet, selv om hjulopphengene nettopp er blant detaljene som fabrikken har modifisert. Det er nettopp på slike komfortdetaljer man lettest ser, hører og kjenner hvorfor de dyrere bilene koster mer.
KIA Rio 1.5 LS:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1493 ccm. Effekt: 71 kW (97 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 132 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 175/65R14.
Mål: Lengde: 421,5 cm.Bredde: 167,5 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 241,0 cm. Sporvidde f/b: 149,0/149,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1153 kg. Tillatt totalvekt: 1518 kg. Maks
vogntogvekt: 2678 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 11,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk bykjøring: 0,94 l/mil
Forbruk landevei: 0,61 l/mil
Forbruk snitt: 0,73 l/mil
Pris: kr. 184.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.