-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Rio 1.5 LS
En gunstig pris gir ikke rom for topp komfort, men utstyrslisten er imponerende.
Først publisert i BIL 4 - 2003.
I tillegg til at den nye utgaven av den koreanske kompaktbilen Rio har fått pyntet på sitt utseende med mer tidsriktige lykter både foran og bak, har også sikkerheten fått et løft. Ansiktsløftingen har medført at Rio nå har fått fire kollisjonsputer samtidig som karosseriet er forsterket i front, tak og dører.
1,5-literen, som er den største motoren i Rio, leveres bare med utstyrsnivå LS, som omfatter blant annet klimaanlegg, elektriske vindusheiser foran og bak samt elektrisk regulering og oppvarming av sidespeilene. ABS bremser med elektronisk bremsekraftfordeler er også standardutstyr. Minstemann – en 1,3-liter som nå er oppgradert fra 75 til 82 hk – kan også leveres med det mer beskjedne utstyrsnivået RS, og da starter prisen på 152.900 kroner.
Sittestillingen for undertegnede, som er 186 cm lang, blir et kompromiss mellom avstandene til ratt og pedaler. Et ratt med lengderegulering hadde løst det. Ventrefoten plasseres på en bred, god fothviler, men på grunn av hjulhuset er den trukket en anelse for nær setet. Benplassen i baksetet kunne vært bedre, men Rio kan vise til et velvoksent bagasjerom. Samtidig som fabrikken har lykkes med å modernisere bilen når det gjelder utseende og utstyr, burde de kanskje lagt ned mer utviklingsarbeid i komfortdetaljer.
Det er fortsatt et stykke å gå når det gjelder støynivået i bilen. Det samme er tilfellet med hjulopphengene som fortsatt i stor grad overfører slag og vibrasjoner til karosseriet, selv om hjulopphengene nettopp er blant detaljene som fabrikken har modifisert. Det er nettopp på slike komfortdetaljer man lettest ser, hører og kjenner hvorfor de dyrere bilene koster mer.
KIA Rio 1.5 LS:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1493 ccm. Effekt: 71 kW (97 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 132 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 175/65R14.
Mål: Lengde: 421,5 cm.Bredde: 167,5 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 241,0 cm. Sporvidde f/b: 149,0/149,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1153 kg. Tillatt totalvekt: 1518 kg. Maks
vogntogvekt: 2678 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 11,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk bykjøring: 0,94 l/mil
Forbruk landevei: 0,61 l/mil
Forbruk snitt: 0,73 l/mil
Pris: kr. 184.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.