BilNorges Messeavis – onsdag

I dag begynner alvoret. Klokken 12 åpner dørene for besøkende, og det betyr at nå begynner jobben for alle vi som stiller ut (”Dette hadde vært helt OK hadde det ikke vært for alle de besøkende...”).

Publisert Sist oppdatert

Riktignok uten noen stor åpning og sågar uten noen lunch for utstillerne – si hva du vil om det som het ARGF i gamle dager, som nå heter ABL. Når de har bilbransjeutstillinger åpner de da i det minste med en fet lunch. Men ikke vi nei! Hos Opel har de riktignok allerede avviklet en presentasjon av noe (journalister tro?) som går på alkohol, (en importør nevnte i forbifarten at hans store problem er at siden han ikke har skjenkebevilling kan han ikke ta seg betalt for ølet!!?) og hos Peugeot har startskuddet gått for NM i WRC eller no’ i hvert fall har Søren Pioneer aller høyest markedsandel på plasmaskjermer i Lillestrøm-området nå – eller skal vi begynne på nytt, før dette tar fullstendig av?

Dette er andre gang Varemessen og NRK og Oslo og Omegn Bilbransjeforening arrangerer bilutstilling i de nye lokalene på Lillestrøm. Dørene åpner i dag klokken 12 og stenger søndag kl. 19.

Seminarer

Men allerede før utstillingen åpner i dag har BilForlaget AS, sammen med Oslo og Omegn dratt i gang sitt første store seminar for dagen. Kl. 09.30 har man samlet seg i Hotell Arena for å snakke "Bruktbil, Merkeforhandlernes viktigste satsingsområde?" Der vil man møte John Fiskvik som innleder og er møteleder. Salgsdirektør Dagfinn Asak i Bilia Personbiler, Bruktbilansvarlig Trond Sjøholt hos BMW Norge, Eljar Ness i Sentinel Software og Thorvald Gjønnæss fra Opplysningsrådet for Veitrafikken skal bidra med viktig innhold her.

Og tusen takk forresten, til alle som bekymret har spurt om hvordan det gikk med bilen vår. Om vi nå har fått den losset og på plass. Det gikk, utrolig hva man kan bruke Zalo eller grønnsåpe til forresten. Men nå står juvelen der, egentlig en sensasjon at den har kommet til oss på Lillestrøm.


Nå er bilen vår nesten på plass. Når utstillingen åpner skal den til og med kunne vise frem tricksene sine, flytte rattet fra høyre til venstre side for eksempel.

Seminar igjen

Tilbake til Seminarene kanskje. For kl. 12.15 er vi i gang med et nytt. Der er John Fiskvik igjen innleder, men redaktør i Bilforlaget Trygve Bæra er møteleder. Firmabilskatt – Hva er nytt?, er tema. Fiskvik skal vise oss fakta og trender og se litt på hva man venter av 2005. Advokat Ragnar Østensen i advokatfirma Haavind Vislie og Advokatfullmektig Harry Tunheim i Skattebetalerforeningen kommer til å gå gjennom en rekke aktuelle temaer. Og Helge Holth fra Elcon Finans vil tenke litt høyt om dagens og morgendagens former for biladministrasjon.

Den pausen vi da har på et kvarter før dagens siste, kan vi bruke konstruktivt, nemlig til å avsløre hva det er som skjuler seg bak Fords store, svarte teppe. Hele den enorme Ford-standen har nemlig vært inngjerdet av et ugjennomsiktig svart teppe, så ingen har kunnet følge arbeidet som skjedde bak. Hva de har laget i stand. Litt sniktitting gjør imidlertid at BILs Messeavis eksklusivt kan avsløre at det vet vi egentlig ikke. Først trodde vi det skulle bli Show Time, for mot veggen bak er det nemlig bygget en meget stor scene, som tydet på opptreden, sang og dans. Men utpå dagen i går kom det tre biler oppå der, og det begynte plutselig å bli vanskelig å danse der, og forholdsvis poengløst, kanskje, å synge. Så det store teppet er fremdeles et mysterium. Kanskje det blir avslørt ved tolvtiden i dag.


På vegne av flere, (som det heter) hva skjer bak For(d)henget til Ford? Ikke no’ særlig, tror vi.

En som derimot skal ha opptreden (jo visst, vi kommer snart tilbake til seminarene men er det ikke fremdeles pause?) er BMW. Den highway to heaven som vi trodde skulle bli parkeringsbane for biler skal bli podium for store show til helgen. BMW har samarbeide med Puma, og dette samarbeidet skal resultere i en smule livsstil-presentasjon der lørdag. Når vi får vite mer skal dere også få vite mer.


Litt brød og sirkus også: BMW+Puma er blant dem som skal servere det, her. Vi må bare vente tre dager. Hvorfor ikke noe ski show fra Saab og Salomon?

Det var en positiv melding fra BMW, en meget negativ skal vi komme tilbake til litt senere for nå begynner det tredje seminaret.. Klokken er jo 14.00

Det tredje seminaret

Det heter "Gruppeunntaket – hva skjer?" "Lokaliseringsklausulen – Evolusjon eller Revolusjon?" Her er John Fiskvik den kompetente innleder og ordstyrer igjen. Med seg har han Advokatene Ian Anders Tobiassen og Dag Thoresen og Seksjonssjef Birgit Løyland fra Konkurransetilsynet. Det hele avsluttes med En-til-en konferanser med advokatfirmaets spesialister.

Ved siste opptelling hadde vi til sammen 350 påmeldte. Det kan muligens nytte å stikke bort for å sjekke om alle har kommet eller om det er en ledig stol (det hele er gratis). Men for de av dere som ikke kan gå fra, eller ikke får plass, kan det være en trøst å vite at en rekke av presentasjonene vil bli lagt ut på www.bilnorge.no/foredrag i ettertid.

Låt/Låt ikke

Og så var det BMW da. Nedturen. For det låt jo ikke noe da de skulle rygge M5 på plass, Enda de måtte ta i. Men de hadde vel ikke trykket på 500 hk-knappen kanskje, men nøyde seg med de 400.

Noe som derimot både låt og luktet var Kristian Kolbergs Rally-riggede Hyundai da den skulle på plass. Her var det et ganske snilt eksosanlegg, noen flere omdreininger enn på BMW’en for at motoren ikke skulle bli sur, og litt blipping med høyrefoten for musikkens skyld. Dessuten er det heldigvis fremdeles slik at Racingolje lukter vidunderlig. Merkelig at ingen har lagt et snev av den ned i de fancy parfymeflaskene sine. "Desire" by Castrol?


Ikke bare var det vakker musikk, det luktet også. Katolske kirker og racerbiler er de eneste som så perfekt blander lyd og lukt. Men du, den gearkassa varer ikke mange kilometrene lenger.

Verdenspremiere ble det nesten, men i hvert fall for første gang i Europa: SsangYongs nyeste.Stavic heter den, en 4x4 selvfølgelig, ganske stor (512 cm lang) SUV som også vil komme som varebil.Den som står der har koreanske spesifikasjoner hele veien, den norske får litt mindre cladding på utsiden og interiøret, som allerede er ganske sobert, blir enda sobrere.Fra april 2005 blir den å finne på markedet, men i mens er dere de første i denne delen av verden som møter den.
Døp den om til Stavik så har dere minst 20 potensielle kunder, bare i Oslo. Skjønt kanskje ikke, det trickset der nyttet jo ikke for Jensen for eksempel. Bilsalget til Qvale tjente heller ikke noe særlig fra mange norske slektninger…


Vi har mange premierer på utstillingen vår, men dette er vel egentlig den eneste genuine For-Første-Gang-I-Europa presentasjonen vi har. Ssangyong Stavic. 2,7 liters Mercedes-diesel, automat, tre eller to seter som varebil.

Ikke bare IKEA

Vi har vært innom rumper (se Messeavisen fra mandag), og nå som Hyundai endelig har fått kledd på sine dukker kan vi igjen begynne å tenke sitteredskaper igjen og ikke bare det man sitter på. Eller altså, vi tenker på det vi sitter på, men ikke på det vi sitter med.

Eller hvordan det blir.

Poenget er at utstillingens stiligste stoler finner man nok på Opel-standen. Og de er faktisk hentet fra kontorbygningen på Kjeller. Hvilket bare viser at kvinnemakt fører mye godt med seg. Anne Grethe og Anita har to ganske solide stemmer der borte, så vi antar at de, og deres medsøstre, har hatt noe å si når det gjelder møbelinnkjøpene.Sant å si er det bare en av herrene der vi ser for oss med noen sterk innflytelse på det estetiske.

Her ser vi Opels nydelige designstoler plassert foran et av trekkplastrene: rekord-Spyderen (som i anledning rekorder både er dieseldrevet og absolutt ikke Spyder).

Men prisen for det morsomste setet må gå til Renault som hadde bygget en to-rumpers i nesten rickshaw-fasong. Store hjul og vippbar og du kan sitte der sammen med en god venn og ha en kompetent stolfører bak seg.Plussat fargen jo er ren sommer.

Renault har produsert en god medisin for alle som sitter der og vipper på stolen. Det blir det fort slutt på her.

Nest best

Jeg tror, nå som nesten alt er kommet på plass, at det bare er en bil jeg virkelig misunner andre blant våre kolleger, utstillerne. Det er den hvite Trollbilen som Refuel – hvis du ikke har sett bladet må du ta en titt nå, sett kurs mot Morgan og Königsegg – omsorgsfullt har bearbeidet i sin siste utgave. Dette er forresten den bilen som ble satt sammen av etterlatenskaper etter konkursboet, og er blant annet verdens eneste Troll med dørene hengslet i forkant.

Selvfølgelig synes jeg vår Italdesign Alessandro Volta er utstillingens vakreste, flotteste, mest spennende o.s.v. men det er en viss symbolikk i plasseringen av vår bil og Trollet. For tegner du dem inn på kartet over hallene og trekker en strek fra den ene til den andre, vil du se at du får en perfekt diagonal gjennom de tre store utstillingshallene. Det er masse flott å finne på veien, men høydepunktene finner du øverst oppe i Hall B og lengst nede i Hall D.

En bil som egentlig ikke finnes. Men nå er denne Trollbilen blitt det andre høydepunktet (for oss) på denne bilutstillingen.

Powered by Labrador CMS