Lotus’ kommende hyper-SUV med 600 hk. Billig blir den ikke.
Lotus nye SUV kommer til Norge neste sommer, mens vises nå på OMS.
Lotus Eletre er en sor fireseter.
800 volt batteriteknologi.
Litt Tesla-preg, men ikke like minimalistisk..
Lekkert interiør.
Rattet er så godt som rundt og ikke av formel-type.
Kun to sitteplasser bak.

Kommer til Oslo Motor Show:

Lotus på vei til Norge

Lotus konverterer til strøm og inntar Norge. Men først inntar hyper-SUV-en Eletre Oslo Motor Show.

Publisert Sist oppdatert

Allerede i juli kunne BilAutofils søsterpublikasjon BilNytt fortelle at Lotus ville presentere den nye elektriske SUV-en Eletre på Oslo Motor Show, og at jakten på et norsk agentnettverk var i gang. Lotus kontrolleres av kinesiske Geely Holding, en overbygning hvor blant annet Volvo, Polestar, Lynk & Co, Proton og Geometry hører hjemme.

Rik historie

Lotus’ historie er uløselig knyttet til Colin Chapman og selskapets sju verdensmesterskap i Formel 1. Modeller som Lotus Seven, Lotus Elan og Lotus Esprit står innskrevet i bilhistorien med fet skrift. Folkesportsbilen Elise, hvor Norsk Hydro bidro med aluminiumekspertise, var også basis for Roadster, Teslas første bilmodell.

For å få økonomien til å henge sammen samarbeidet Lotus etter hvert med flere bilprodusenter, blant annet Toyota. Det var også Lotus som designet chassiset til legendariske DeLorean, «Tilbake til Fremtiden»-bilen som det ruller noen av i Norge.

Velger SUV – som andre sportsbilprodusenter

Når Lotus nå først tar steget fra sportsbiler til SUV og beveger seg inn i den elektriske bilverden for å møte fremtiden og styrke bunnlinjen, trås det skikkelig til. Her skal det måles krefter med Porsche Taycan Cross Turismo, BMW iX M60 og AMG-utgaver av EQS, så det er format over prestasjonene. Med 600 hk og firehjulsdrift entrer Lotus «The Two-Second Club» som betyr 0-100 km/t på under tre sekunder.

Toppfarten oppgis til 260 km/t, 100 kWt batteripakke som med 800 volts teknologi lar seg lade med 350 kW fart, gjør det optimalt mulig å lade 400 km rekkevidde på bare 20 minutter. Rekkevidden stipuleres til rundt 600 km.

Nær selvkjør

Om ikke det er nok så vil LIDAR-teknologi (Light Detection and Ranging) ikke bare by på mer avansert førerstøtte, men også åpne for helautomatisk å ta deg til målet for kjøreturen skriver Lotus på sine hjemmesider.

Det betyr selvkjøring på nivå 4 hvor nivå 5 er biler uten ratt. Lotus Eletre blir ingen liten bil ettersom den strekker seg til 5,10 meter i lengde. Bilens akselavstand oppgis til 3,02 meter og høyden til 1,63 meter. Siden Eletre er en fireseter for å gi baksetepassasjerene best mulig komfort, kan ikke seteryggene legges ned. Det begrenser bagasjeplassen til rundt 400 liter, men på Tesla-vis rommer frunken 77 liter.

Bilen vil bli produsert i Kina og de første kundebilene ventes til Norge neste sommer.

Powered by Labrador CMS