Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato
Maserati GS Zagato

Zagatos retroMaser

Zagatos karosserier på Maserati var bilverdenens svar på matadorens bukser. Nå har de gjentatt bedriften.

Publisert Sist oppdatert

Ikke noe satt så tett rundt mennesker, mekanikk og ramme som et Zagato-karosseri. Og få designelementer er blitt så ikoniske som Zagatos bulker i taket, for at føreren skulle få plass til nøtta – uten at det skulle gå dramatisk ut over frontarealet.

A6 G fra 1954, med Zagato-aluminium trukket rundt, er vel en av de nydeligste Maseratier noensinne. Den var utgangspunktet da Paolo Boffi tok med sin nye GS Spyder til verksteder i Rho, rett utenfor Milano, og ba Zagato gjøre en rekreasjon.

Paolo Boffi tilhører den gruppen mennesker som ikke behøver spørre om det koster noe, og i så fall: Hvor mye? – han driver i bade- og andre møbler og interiørdetaljer i luksusklassen, og han driver med suksess!

Så det var bare et spørsmål om å bli enige om skissene som Zagatos designere trakk. Og det ble man fort – de ideelle proporsjonene kom nemlig da Zagatos folk kuttet akselavstanden med 180 mm, noe som forresten også hjalp på karosseriets stivhet som Boffi betegner som ekstremt god.

Bilen debuterte på de neglesaksklippede plenene på Villa d’Este for noen uker siden, men Boffi er en seriøs bileier. Så dette blir ikke den typiske Concours d’Elegance bilen, denne skal brukes!

Powered by Labrador CMS