Nissan Maxima

V6-motor og høyt utstyrsnivå til tross, bare 44 Maxima ble solgt i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Maxima
Nissan Maxima

Først publisert i BIL 1 - 2003.

V-sekseren jobber uanstrengt og stille, og i bakken gir jeg bare et lett trykk på gasspedalen og automatkassen finner straks et lavere gear. Gearskiftene skjer silkemykt, og hele Maximas drivlinje preges av mykhet og komfort. Rå kraft får du ikke opplevelsen av, rett og slett fordi toliterens 140 hk ikke er egnet til å flytte Maximas 1515 kg på noen kraftfull måte. For å hente maksimalt ut av motoren må den jages på høye turtall, trøkket på mellomregisteret er begrenset. Men denne motoren har ikke noe i mot å jages, og den går så mykt at baksetepassasjerene vil neppe legge merke til om turtellernåla slår mot 6000-merket.

Det er ikke bare motoren som bidrar til Maximas komfort, dette er en rommelig og stor sedan, hvor det lyse og tiltalende interiøret også øker trivselen. Plassforholdene er gode både i for- og baksete, og bagasjen har også rikelig plass. Bakseteryggen er delt og kan legges ned for gjennomlasting av lange gjenstander.

Utstyrsnivået er høyt uten at førerplassen blir overlesset av den grunn. Den er faktisk svært så ryddig, og nesten litt kjedelig i sin enkelhet. Men det er nok ikke først og fremst interiøret kundene reagerer på. Karosseridesignen har nok større betydning ved valg av bil, og det er få som vil sette Maxima opp på listen over biler med dynamiske og moderne linjer.

Dette er traust og kjedelig, og i så måte er det veldig spennende å se hva som kommer når dagens Maxima skal abdisere. De nye bilene fra USA-markedet har nemlig et vesentlig mer moderne og tiltalende formspråk, og vil sånn sett passe bedre inn på det europeiske markedet enn dagens modell.

Maxima er komfortabel,men har likevel gode kjøreegenskaper og oppleves som lettkjørt også på glatte vinterveier. ABSbremser, elektronisk bremsekraftforsterker, og elektronisk bremsekraftfordeler er standard, men stabilitetskontroll får du ikke i Maxima. Xenon hovedlys, sidekollisjonsputer og aktive hodestøtter er derimot standard. Utstyrsnivået er generelt høyt, og SE-modellen har for eksempel skinnseter.
Importøren sier: Maxima fortjener større oppmerksomhet, men med stadig stigende etterspørsel etter dieselmotorer også i dette segmentet, er det en ulempe at Maxima bare leveres med bensinmotorer. Det er tungt å konkurrere mot europeiske konkurrenter, og vi markedsførte ikke Maxima tungt i 2002, fokus lå på Primera og X-Trail.
Bil sier: Maxima lider først og fremst på grunn av en traust og kjedelig design. Teknisk er den på et nivå som gjør at den kan hevde seg, men i denne klassen er publikum opptatt av prestisje og innovative løsninger – dette er ikke påtrengende i Maxima. Dessuten har sikkert konkurransen med Primera og X-Trail vært merkbar, og det er ikke lett for en forhandlerorganisasjon å motivere seg for å selge Maxima når en har mer lettsolgte produkt som kan “stjele”Maxima-kunder.

NISSAN Maxima QX 2.0 V6:
Motor: 6-sylindret, bensin. Sylindervolum: 1995 ccm.
Effekt: 103 kW (140 hk) v/6400 o/min. Dreiemoment: 177 Nm v/4400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4A.
Dekk: 215/55TR16.
Mål: Lengde: 493,0 cm. Bredde: 178,0 cm. Høyde: 144,0 cm.
Akselavstand: 275,0 cm.
Sporvidde f/b: 153,0/151,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1515 kg. Tillatt totalvekt: 2015 kg. Maks vogntogvekt: 3535 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 520 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 80 km/t: 8,9 sek.
Aks. 40 - 80 km/t: 6,2 sek.
Aks. 70 - 100 km/t: 6,1 sek.
Aks. 0 - 100 km/t: 14,1 sek.
Toppfart: 184 km/t
Forbruk snitt: 0,97 l/mil
CO2-utslipp: 232 g/km
Pris testbil: kr. 384.900,-
Aks. 0 - 100 km/t = fabrikkdata.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS