Mazda RX-8: Morzoom-zoom

Sportslig coupé med fire dører og wankelmotor, høres det morsomt ut? Legg til bakhjulsdrift og turtall opptil 9000 omdreininger og svaret er ja!

Publisert Sist oppdatert
RX-8RX-8

RX-8
RX-8

Først publisert i BIL 7 - 2004.

Zoom-Zoom er Mazdas slagord som hentyder til kjøreglede. Mazda RX-8 er ikke noen ny bil, den ble lansert i fjor. Men med ny importør i Norge fikk vi muligheten til å oppleve bilen på Ibiza, sammen med deler av Europas livsstilpresse. Og RX-8 har noen spennende egenskaper.

Det mest iøyenfallende er kanskje at Mazda har skapt en sportscoupé med fire seter og fire dører. Det vil si, de to bakdørene er halve størrelsen av framdørene og svinger bakover. Suicide doors, selvmordsdører, kalles gjerne slike dører, men på RX-8 kan de bare åpnes når framdørene er åpne, så sikkerheten er god. Med alle dørene åpne får man lett adgang til de to baksetene, hvor det er god nok plass for voksne.

Også bak rattet er det god plass, og man finner lett riktig stilling. Interiøret i sort og rødt skinn, både på setene og rattet, oser av sportslighet. I instrumentpanelet er det tre runde klokker, i den største i midten finner du en analog turteller med maks turtall rett opp klokka 12 og digitalt speedometer. Vri om tenningsnøkkelen og wankelmotoren våkner villig til liv.

På tomgang og lave turtall høres ikke motoren så annerledes ut enn konvensjonelle stempelmotorer. Men gi den litt turtall og nyt lyden – den burde vært å få på blå resept. Når man kommer over 8000 o/min minner det mer om en sportslig motorsykkelmotor. Ved 8200 ligger maks effekt, 231 hester, og man rekker å se 9000 før turtallsperra slår inn. Legger du inn neste gear da, er turtallet gjerne over 4000 og du kan jage opp mot 9000 igjen.

Det er en herlig følelse å akselerere i for eksempel tredjegear fra 2000 o/min og hele veien til topps, effektkurven er veldig lineær opp til 8200. Men en helt klar ulempe med wankelmotoren i RX-8 er det svake dreiemomentet. Bilen flytter på seg mest på grunn av effekten, de som liker turbodiesel-dreiemoment vil ikke trives særlig bak rattet her.

På Ibiza var kun High Power-motorer tilgjengelig, men det finnes også en Standard Power, som har 192 hk ved 7000 o/min og 220 Nm ved 5000 o/min. Pussig nok har altså standardmotoren noe høyere dreiemoment enn den sprekeste. Standardmotoren har sin sperre ved 7500 omdreininger, og dermed mister den nok noe av den sjarmen det er med skyhøye turtall. Til standardmotoren følger det 5-gears kasse, mens den spreke har en 6-gears som er en drøm å bruke.

Til tross for den turtallsvillige motoren og et sportslig oppsett er RX-8 svært lettkjørt. Den meget kompakte motoren har gjort det mulig å plassere den relativt langt bak, og dermed har Mazda oppnådd 50/50 vektfordeling. Bilen kjennes kontrollert i svinger, men hvis du virkelig vil kjøre bredt er det slett ikke vanskelig å få hekken ut. Og kommer hekken på vidvanke er den lett å tøyle inn igjen.

Med RX-8 har Mazda skapt en attraktiv og leken bil som er mer praktisk enn de fleste coupéene den konkurrerer mot. De lett tilgjengelige baksetene trekker opp, og bagasjerommet på 290 liter burde holde. Med et relativt høyt utstyrsnivå og behagelig pris er det ikke rart at et trettitall RX-8 har fått norske skilter hittil i år.

MAZDA RX-8 High – Power:
Pris:
550.000,-
Motor: 654 ccm X 2 rotorer, 170 kW (231 hk) v/8200 o/min., 211 Nm v/5500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 443,5 x 177 x 134 cm. Akselavstand: 270 cm. Egenvekt m/fører: 1425 kg.
Dekk: 255/45R18.
Bagasjerom:
290 liter (VDA).
Tankvolum: 61 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 6,4 sek.
Toppfart: 235 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,14 l/mil.
CO2-utslipp: 284 g/km.
Konkurrenter: Chrysler Crossfire, Audi TT, BMW 3-serie Coupé.

Powered by Labrador CMS