-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Et år med CO2-avgift
Det er et drøyt år siden regjeringen la om avgiftssystemet for nye biler. I dag legger Opplysningsrådet for Veitrafikken frem sin evaluering.
Raskt ned - flatet ut
Innføring av CO2-basert engangsavgift på nye personbiler fra 2007 har gitt resultater, men nedgangen har for lengst stagnert. Det viser en evaluering utført av Opplysningsrådet for Veitrafikken.
De fastslår at mange merker har kuttet kraftig i CO2-utslippene på biler solgt i Norge etter avgiftsomleggingen, mens andre fortsatt har en lang vei å gå.
Lang vei
I 2005 var gjennomsnittlig CO2-utslipp på bilene som ble solgt 175 g/km. Hittil i år er det på 159 g/km – men fortsatt er vi milevis fra EUs målsetning om 130 gram per km i 2012.
Les mer i Den store CO2-krigen
Vi velger å sammenligne med 2005 fordi siste del av 2006 og første del av 2007 ble sterkt preget av avgiftsomleggingen. Vi må derfor tilbake til 2005 for å finne et tilnærmet normalår.
Undersøkelsen avdekker at hele denne reduksjonen på 16 g/km (- 9 %) skjedde umiddelbart etter avgiftsomleggingen 1. januar 2007. De siste 12 månedene har det ikke vært nedgang CO2-utslippene fra nye personbiler.
"Oppbrukt" diesel-effekt
Nedgangen i CO2-utslippet som er oppnådd siden omleggingen, skyldes i hovedsak overgangen fra bensin- til dieselmotor. Etter at CO2-gevinsten ved dette ble tatt ut, bokstavelig talt over natten 1. januar 2007, har nedgangen i utslippene stått "på stedet hvil".
Her er den månedlige utviklingen av CO2-utslipp på nye personbiler (g/km, gjennomsnitt, kilde OFV) solgt 2006-2008:
I 2005 var dieselandelen på nye biler 39 prosent. Ved årsskiftet 2006/2007 ble denne nær doblet og det siste året har den vært på 74 prosent. Trolig er dette nå et normalnivå for dieselsalget også i tiden framover.
Utviklingen i CO2-utslipp på de 20 største merkene 2005-2008:
Peugeot best - BMW kutter mest
Undersøkelsen avdekker store forskjeller i CO2-utslippene fra de ulike bilmerkene.
Av de 20 mest solgte merkene på det norske markedet, er Peugeot det som leverer biler med lavest CO2-utslipp, med et gjennomsnitt på 138 g/km.
Generelt selger de franske merkene (Peugeot, Citroën og Renault) biler med lavt CO2-utslipp, også i Norge. Mer overraskende er det kanskje at et merke som BMW også ligger godt under gjennomsnittet.
BMW har siden 2005 redusert utslippet på bilene de selger i Norge med 37 g/km - fra 192 til 155 g/km. For de andre premium-merkene er nedgangen ikke like stor.
Mercedes-Benz har redusert utslippene fra 193 til 182 g/km, mens Audi i samme periode har kuttet 24 g/km - til 163 g/km.
Her ser du hvilke kutt de forskjellige merkene har oppnådd fra 2005 til 1. kvartal 2008 (g/km):