-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Når ikke EUs klimamål
Bare fire av 14 bilprodusenter ligger an til å nå EUs klimamål om et CO2-utslipp på 95 g/km innen 2020. Lengst unna målet er Volkswagen, BMW og Daimler, viser en fersk undersøkelse fra PA Consulting Group.


Eksperter i konsulentselskapet PA Consulting Group har undersøkt hvor bilprodusentene ligger i løypa i forhold til bilparkens utslippsnivå av CO2 for 2015 og 2020.
EUs klimamål er at bilprodusentene skal ha hele sin bilpark under 95 gram CO2 per kilometer innen 2020, men kun Renault, Toyota, PSA Peugeot Citroen og Fiat ser ut til å kunne nå dette målet.
Bilprodusentene Volkswagen (Volkswagen, Audi og Skoda), BMW og Daimler (Mercedes) ser ikke ut til å nå målet - mens General Motors (Chevrolet, Buick, GMC og Cadillac), Nissan, Hyundai og Honda ser ut til akkurat å klare det - hvis beregningene slår til.
- De pågående forhandlingene mellom EU, regjeringer og bilprodusenter om hvordan man skal nå disse målene, blir nå mer komplisert. Det spørs om de klarer å bli enige, sier PA Consulting Groups energiekspert i Norge, Lars Erik Maurud.
EU arbeider med et forslag kalt "super credits", som er et økonomisk insentiv for å få fortgang i produksjonen av hybrid- og elbiler. Foreløpig ser ikke dette tiltaket ut til å øke antall miljøvennlige biler i EU-område, noe undersøkelsen til PA Consulting Group også bekrefter.
- I Norge selges det nå rekordmange hybrid- og elbiler, men EU-landene henger et godt stykke etter når vi sammenligner i forhold til folketall, sier Maurud.
Maurud etterlyser nå flere initiativ hvis EU og regjeringer rundt om i Europa skal nå målet om utslipp av kun 95 gram CO2 per kilometer innen 2020.
- Bilbransjen trenger flere insentiver som gjør det mer attraktivt å satse på elbiler og infrastruktur for å løse de tekniske utfordringene med slike biler.
- Alternativet er å justere målsettingen til en mer gradvis tilnærming og målsettingen endres til 2023, sier Maurud.