-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
NTNU til Shell Eco Maraton
Studentene ved NTNU i Trondheim har overtatt fjorårets bil, Pure Choice. Nå modifiseres og utvikles den. I år skal de sette verdensrekord!

Også i år blir det to norske deltakere i det store student+økonomi-løpet som Shell har arrangert i mange år. Vi har allerede fortalt om innsatsen fra Høgskolen i Østfold og vil nok snart komme tilbake til dem også.
Men nå dreier det seg om årets prosjekt- og masteroppgave for 10 studenter i Trondheim. I fjor endte denne brenselcelle-drevne bilen på en andreplass med 729 km/l.
Nå skal vi huske at det er ikke klassen for de flygende sigarene vi snakker om her, men biler i den såkalte Urban Concept-gruppen. De skal ha egenskaper, mål og utstyr som tilsvarer det man vil kunne finne på en bil som er egnet for gatebruk.
Verdensrekorden i klassen ligger på ca. 850 km/l – da er jo 1000 km et greit rundt tall, og et godt mål å strekke seg mot. Men mye må gjøres.
Karosseriet, som allerede er avstemt i vindtunnel, skal forfines ytterligere, blant annet ved å flytte ytterspeilene inn i bilen, og ved å hekte på en hale som eventuelt kan fjernes når det trengs. (Kjære ingeniør- og designstudenter: en hale heter Tail på engelsk, å kalle det en Tale forandrer liksom litt på betydningen).
De har overtatt brenselcelle-tankegangen også, men nå byr de på en brenselcelle med det de kaller rekordstor virkningsgrad, en ni-fase elmotor og et egenutviklet styresystem for celle og motor. Andre forbedringer er det ultralette hjulopphenget og de egenstøpte karbonfelgene, blant mye annet.
De har allerede prøvekjørt bilen i den gamle konfigurasjonen – det vil si, de fikk gang i den da Olje- og Energiminister Terje Riis-Johansen besøkte NTNU og Sintef i februar. Da fikk han prøve seg en liten tur. Veldig artig var en del av reaksjonen hans. Kanskje ikke den optimale føreren heller, for det krevende løpet?
Akkurat nå er bilen langt fra kjørbar, men det skal ikke vare lenge nå, lover vi. De som ønsker å se hvordan arbeidet skrider frem, kan gå til www.fuelfighter.no mens Østfold-innsatsen finner du på www.polarbeardesign.no.