Mitsubishi Pajero Pinin

Dyrest, men med et avansert firehjulsdriftsystem blir Pajero Pinin en tøff utfordrer blant de mellomstore SUVene.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 2001.

Mitsubishi hiver seg på SUV-bølgen og vil ta opp konkurransen med Toyota RAV4 og Honda CR-V. Med en lillebrorutgave av Pajero skal man forsøke å kapre norske kunder som har et aktivt forhold til friluftsliv.

Pinin er rett og slett kortformen av Pininfarina som har tegnet bilen for Mitsubishi. Og i den harde konkurransen i SUV-klassen spørs det om ikke Pinin bokstavelig talt kommer til kort. For Pinin plasserer seg blant de minste bilene i SUV- klassen. Med en lengde på bare 403,5 cm, er den kortere enn både Toyota RAV4 (420 cm), Landrover Freelander (438 cm), Subaru Forester (446 cm) og Honda CR-V (453 cm). Men samtidig er Pinin med en pris på 341.500 kroner dyrere enn bestselgerne i SUVklassen. Mitsubishi Pinins fremste salgsargument blir derfor et drivsystem som er mer avansert enn konkurrentenes.

To eller fire
I Pinin kan du velge mellom bakhjulsdrift eller permanent firehjulsdrift. I siste tilfelle overføres det fremdeles mest kraft til bakhjulene, men senterdifferensialen fordeler inntil 50 prosent av kraften til forhjulene. I tillegg har Pinin reduksjonsgear og kan sperre senterdifferensialen. Av de nevnte SUV-ene er det bare Forester som har reduksjonsgear, og ingen av de har sperrer. En prøvekjøring på i snøen på Golsfjellet ga ingen grunn til å tvile på fremkommeligheten og med en minste bakkeklaring på 20 cm har nok Pinin et lite overtak når veien blir riktig dårlig.

Pinin er utstyrt med en tolitersvariant av Mitsubishis direkteinnsprøytede bensinmotor. Den yter 129 hester og har et dreiemoment på 190 Nm ved 3500 omdreininger. Foran brukes hjuloppheng med fjærben, mens bakakselen er stiv med horisontale støttearmer, stående spiralfjærer og støtdempere. Pinin har kombinasjon av selvbærende karosseri og de større offroadernes tradisjonelle rammekonstruksjon. I Pinin er en lettvektsramme bygget inn i det delvis selvbærende karosseriet.

Innvendig merkes det at dette er den korteste bilen i klassen. For når sjåføren er litt over 180 cm høy, blir det ikke mye benplass igjen til baksetepassasjerene. Og bagasjerommet er både grunt og kort. Er ikke baksetepassasjerene så kresne på komforten, kan man riktignok rette opp seteryggene bak, slik at det blir enklere å få på plass en større kasse eller barnevogn.

Fire kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil og aluminiumfelger er standard.

Hard konkurranse
Vi spår at Mitsubishi Pinin får tøff konkurranse. Stor pris og liten bil sørger for det. Men for den som er ute etter en mer seriøs firehjulstrekker men ikke har råd til å strekke seg til større biler som Pajero, Nissan Patrol eller Landrover Discovery, kan Mitsubishi Pinin være et alternativ. Mitsubishi kan også skryte av markedets beste garanti på fem år og samtidig fem års service inkludert i prisen.

Mitsubishi Pajero Pinin:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med direkte bensininnsprøyting, to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 1999 ccm. Boring og slaglengde: 81,5 x 95,8 mm. Effekt: 95 kW (129 hk) v/5000 o/min. Dreiemoment: 190 Nm v/3500o/min.
Transmisjon: Valgbar bak-/firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse, lavgear og sperre på midtdifferensial.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 215/65 R16.
Mål: Lengde: 403,5 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 173,5 cm. Akselavstand: 245,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/144,5 cm. Minste bakkeklaring: 20 cm.
Egenvekt u/fører: 1390 kg. Tillatt totalvekt: 1890 kg.
Tankvolum: 53 liter.
Aks. 0-100 km/t: 10,8 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 1,22 l/mil
Forbruk landevei: 0,80 l/mil
Forbruk snitt: 0,95 l/mil
CO2-utslipp: 227 g/km
Pris: kr 341.500,-
Forbruk i følge EEC99/102A og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS