-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bilverksteder kan få blåse ballonger selv
Bladet Bilbransjen opplyser at Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) har gitt grønt lys for at bilverksteder selv kan detonere tennsatser i kollisjonsputer og beltestrammere.
Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) har i tre år arbeidet sammen for å få gjennomslag for ordningen, som i følge Bilbransjen har blitt motarbeidet underveis av aktører som har hevdet at det kreves helt spesiell kompetanse for denne type håndtering av denne type komponenter. Hensikten har selvsagt vært å gjøre tennsatsdetonasjoner i og fra bil til en egen butikk.
Gjennom Hans Jørgen Lærum hos Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen AS lyktes det imidlertid B.I.L. og NBF å innhente faktadokumentasjon om denne type pyrotekniske tennsatser fra DaimlerChrysler, dokumentasjon som tilbakeviste argumentene til ordningens motstandere.
NBF og B.I.L. har nå i fellesskap utarbeidet en veiledning for hvordan man skal gå frem for å få godkjenning av denne type arbeider fra DSB. En verkstedkjede kan søke godkjenning på vegne av hele kjeden, men bilprodusentenes krav til bl.a. utstyr, lokaliteter, opplæring og prosedyrer må følges for enhver som ønsker å tilfredsstille den lille Dynamitt-Harryen i magen.
Fullstendig veiledning inngår i abonnementet på NBFs HMS-Bilbransjemal, kvalitetssikringssystem og PKK, og de som abonnerer har allerede fått den tilsendt. Andre verksteder som ønsker veiledningen kan henvende seg til NBF.