-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
NBF: Hev vrakpanten til kr. 10.000,-!
Som nevnt i forrige uke var ikke Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.) spesielt fornøyde med Bilavgiftsutvalgets utredning som ble offentliggjort 30. april. Norges Bilbransjeforbund (NBF) følger opp kritikken ved å peke på at utvalget ikke har foreslått en ekstraordinær vrakpant for å få fjernet gamle, forurensende og lite trafikksikre personbiler fra veien.

I 1995, da vrakpanten var kr. 1000,-, ble det skrotet 60.857 personbiler. Da vrakpanten ble satt til kr. 6.000,- året etter ble det skrotet hele 211.311 personbiler. Samtidig sank den registrerte personbilparken med 23.500 enheter.
–Behovet for et slikt positivt virkemiddel er like sterkt nå som i 1996. Gjennomsnittsalderen for personbilparken er nå 10,2 år (mot 10,4 år i 1995) og gjennomsnittlig levealder 17,2 år (mot 17,0 år i 1995). Norske bilers levealder er nå over 20 prosent høyere enn gjennomsnittet for Europa, opplyser Høien.
550.000 eller 34 prosent av personbilene i Norge mangler katalysator og disse produserer over 60 prosent av utslippene av miljøgifter fra personbilparken. Videre har en ny personbil omlag 10 prosent lavere drivstofforbruk – og dermed 10 prosent lavere utslipp av klimagassen CO2 – enn en personbil fra 1987 (året før katalysatorer ble innført).
De langt fleste bilene som er over 10 år gamle gir dårlig sikkerhet for fører og passasjerer. De har en annen konstruksjon og mangler det sikkerhetsutstyret som nyere biler har, eksempelvis blokkeringsfrie bremser, kollisjonsputer og avstivninger i dørene. Disse bilenes mindreverdige sikkerhetsegenskaper er beskrevet i en rapport fra Statens vegvesen, basert på studier av utfallet m.h.t. død og personskader ved en rekke ulykker på E-6.
–Dagens skrotningspremie på kr. 1.500 dekker ikke engang transportomkostningene dersom bilen som ønskes skrotet ikke er kjørbar eller avskiltet. NBF går inn for at det i 2004 innføres en ekstraordinær vrakpant på kr. 10.000 for å få tatt et krafttak til beste for trafikksikkerheten og miljøet, kunngjør Eirik Høien.
–Når det gjelder Bilavgiftsutvalgets forsiktige antydninger om reduksjon av anskaffelsesavgiften for nye biler er dette selvfølgelig positivt for påkrevet utskifting av bilparken. Men med bakgrunn i at en rekke tilsvarende forslag har vært fremmet i utredninger i de siste 30 årene og med lite gjennomslag, tviler NBF på at dette får politisk gjennomslag.
Uansett er bilavgiftsnivået i Norge for høyt, og inndekning via andre avgifter dersom en avgift reduseres, må avvises, sier Eirik Høien i NBF, som ellers ønsker velkommen de muligheter som Bilavgiftsutvalget legger opp til om skjerpet og dermed et mer konkurransenøytralt avgiftssystem for bruktimporterte biler.