-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
1700 hester til New York
Enda en ny superbilprodusent dukker opp. 1700 hester fortelles det om. Debut på New York utstillingen, verdens snåleste karosseri.
Lyons Motor Car Ltd. heter selskapet – og når man virkelig har gått gjennom hjemmesiden oppdager, vi at hele dette opplegget er en hyllest til og et minne om, verdens beste pappa, Duke Lyons.
Hvis noen skal lage et minnesmerke over meg håper jeg det kanskje kan bli litt mindre oppblåst.
For dette ser ut som en ballong som luften er i ferd med å gå ut av. Men spesifikasjonene er fremdeles fult oppblåste: 8,2-liters V8 motor med «symmetrisk turbo» som gir 1700 hk ved 9000 omdreininger.
Det skal garantere null til 60 mph (96 km/t) på 2,2 sekunder og null til 320 km/t på litt under 12 sekunder.
Og selvfølgelig har den toppfart også: ca. 450 km/t.
Mesterverk?
Tror du meg ikke kan du besøke New York utstillingen som åpner om et par dager, og få garantien selv, for bak påstanden står Lyons-sønnene med sin bil som de har døpt LM2 Streamliner.
De vil da også kunne fortelle deg at «ikke bare er dette en tour-de-force av avansert ingeniørvirksomhet. Bilen er simpelthen et mesterverk som kan sammenliknes med Fin Kunst».
Det skal de ha, spesifikasjonene låter bra. Firehjulsdrift gjennom en syv-trinns DSG-kasse for eksempel. Siste oppskrift fra Brembo. 20 og 21 tommers hjul, med Pirellis P Zero Nero dekk og en opphengning som ser skikkelig gjennomarbeidet ut, med fjæringsarmer som er frest ut av store barrer.
Ingeniørkunst?
Men det er vel bildene av motoren som imponerer mest. Ikke en eneste ekstern kabel, og selv startmotoren er gjemt inne i den spesialfreste blokken. Og jommen har de ikke klart å eliminere alle kabler i chassiset også – hvordan vet ikke jeg.
Men det høres akkurat så overstadig ut, som man kunne tenke seg at Ettore Bugatti ville oppført seg hvis han skulle bygget en ny Royale i dag.
Han ville imidlertid hatt vett på å kle det hele litt mer smakfullt.
Dette ser nemlig ikke bra ut. Altfor store, ubrutte flater, det som er av former er bare seig sirup, innslaget av glass er altfor beskjedent.
Og hva verre er – denne fasongen er en klassisk oppskrift på noe som vil ta av og fly når hastigheten blir høy nok – med mindre det er masse bevegelige aerodynamiske hjelpemidler som ikke synes. Og i så fall er den ikke Streamlined mer.
Dersom du av en eller annen grunn vil bruke påsken til å bygge en skalamodell så er målene på originalen 464 x 212 x 110 cm og akselavstanden måler 274 cm. La oss ta med vekten også da, selv om du ikke akkurat trenger den for en skalamodell: 1400 kg.