-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan ICC
Når teknologien overtar - den tiden er nærmere enn vi aner. Nissan Primera viser at avanserte styringssystemer ikke bare hører hjemme i luksusbiler.
Først publisert i BIL 9 - 2002.
I Primera har Nissan satset tungt på teknologi, og på teknologi som syns og som sjåføren kan bruke aktivt. Den store skjermen som er standard i Primera, og som i Tekna og Acenta gjengir farger, brukes for å gi informasjon og gjør det mulig å styre klimaanlegget, radioen og navigasjonsanlegget, samtidig som det også viser bilder fra ryggekameraet som er standard i Tekna og Acenta.
Primera er alene om å ha dette systemet i mellomklassen. Men Nissan går et skritt videre og Primera kan også leveres med det de kaller ICC, som betyr intelligent cruisekontroll. ICC er en tradisjonell cruisekontroll som er komplettert med en avstandsføler. Ved hjelp av tre avstandsinnstillinger kan du bestemme hvor nærme forankjørende du vil tillate bilen å kjøre når du kjører med cruisekontrollen.
ICC fungerer faktisk meget godt. Kjører du med cruisekontroll og når igjen en bil, vil ICC automatisk redusere hastigheten slik at du holder tilnærmet konstant avstand til forankjørende. I biler med automatgear eller CVT vil den også bruke gearkassen aktivt og bruke et lavere gear og motorbremsen for å redusere hastigheten. Er ikke det tilstrekkelig vil bilens bremsesystem aktiveres. Ved kraftige hastighetsreduksjoner vil sjåføren advares i form av et lydsignal som ganske enkelt betyr – nå bør du overta kontrollen selv.
ICC er ikke gratis, men prisen er overkommelig. En Primera 2.0 CVT stasjonsvogn blir 12.000 kroner dyrere med ICC, men da er også ESP inkludert. For den som vil ha den elektronisk mest avanserte mellomklassebilen er det et overkommelig pristillegg og viser at fremtiden er nærmere enn de fleste tror.