Nissan Primera 1.9 dCi: En skikkelig oppstrammer

Interiøret, og ikke minst kjøreegenskapene, har fått et markert løft i Primera.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 11 - 2004.

Det er i interiøret vi finner de fleste endringene i den “nye Nissan Primera som ble lansert midt i september. Mest iøynefallende er det nye, digitale instrumentpanelet. Det er fortsatt midtplassert, noe vi fortsatt synes er uvant og upraktisk, men instrumentene er betydelig mer lettleste enn tidligere. Det gjør heller ikke noe at instrumentpanelet er blitt penere enn det var. Det karakteristiske bryterpanelet på midtkonsollen kjenner vi igjen, men informasjonsskjermen har fått nytt utseende og ny og mer lettfattelig grafikk. Samtidig gir ryggekameraet nå fargebilde i stedet for sort/hvitt.

Likevel er det under skallet vi finner den kanskje viktigste oppgraderingen, her har konstruktørene lagt ned mye arbeid for å løfte kjøreegenskapene til – nesten – gamle høyder. Først og fremst er det fjæringen foran som har blitt strammet opp samtidig som styringskarakteristikken er endret og stabilisatorstagene både foran og bak er endret. Dermed har Primera blitt mer stabil, støyen er redusert og styreresponsen er bedre.

Primera tilbys med bensinmotorer med 1,6-, 1,8- og 2,0-liters volum og 1,9-liters dieselmotor. Sistnevnte er kombinert med sekstrinns gearkasse. De tre karosseriutgavene sedan, kombi og stasjonsvogn har lik pris innenfor hver av de tre utstyrsnivåene.

Nissan Primera 1.9 dCi st.vogn
Pris, basis:
kr. 289.900,-
Pris, prøvekjørt bil: 314.900,-
Motor: 4-sylindret dieselmotor. 1870 ccm. 88 kW (120 hk) v/4000 o/min. 270 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 467 x 176 x 148 cm. Akselavstand: 268 cm. Egenvekt m/fører: 1514 kg. Tillatt totalvekt: 1940 kg.
Dekk: 195/65UR15.
Bagasjerom: 505-1670 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,1 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 151 g/km

Powered by Labrador CMS