Nissan Primera Wagon

Primera stasjonsvogn er praktisk og elegant, men langt fra oppsiksvekkende.

Publisert

Først publisert i BIL 5 - 1998.

Nissan kan nå føye enda en bil til listen over modeller som produseres i Europa. Primera Wagon er nemlig skreddersydd for Europa, og vil bare bli produsert ved Nissans fabrikk i Sunderland, hvor Primera sedan og kombikupé samt Micra allerede ruller av samlebåndet.

Et team ved Nissans designkontor i München under ledelse av franskmannen Stéphane Schwarz står bak Primera Wagon. – Målet var en bil som kombinerte funksjonalitet med eleganse og status, forteller Schwarz, og legger til: – men vi la senere til et ønske om at den nye modellen også skulle gi et sportslig inntrykk.

Primera Wagon er neppe en bil folk flest vi snu seg etter, den følger god Nissan-tradisjon i så måte, men den er blitt en svært så praktisk og brukervennlig stasjonsvogn. Teknikken kjenner vi igjen fra de andre Primera-modellene, her er det bare mindre justeringer av støtdempere og fjærer som skiller. Stasjonsvognen har fått vesentlig strammere fjæring og demping enn tilsvarende sedan- og kombikupémodeller. Stasjonsvognen er faktisk like stram i oppsettet som Primera GT.

Med en lengde på 451,6 cm er stasjonsvognen 8,6 cm lengre enn Primera sedan. – Vi ønsket et langt overheng bak for å få størst mulig bagasjeromvolum, designerne ønsket derimot et kort overheng for å kunne skape et sportslig og elegant design. Vi landet på et kompromiss hvor vil fikk et langt overheng, mens designere fikk en skrå bakluke for å gi bilen en elegant hekk, forteller senior ingeniør Christopher Lee fra Nissans teknologiske senter i Cranfield.

Resultatet er så absolutt akseptabelt. Det kompakte bakhjulsopphenget stjeler litt høyde, og høyden i bakluken er "bare" 71 cm, mens høyden fra gulv til tak er 85,5 cm. Bagasjerommet er derimot langt, 105 cm med baksetet i bruk, og 182,5 cm hvis det legges ned. Bruker du gardinen over bagasjerommet, er høyden under den 47 cm.

Praktisk bagasjerom
Primera Wagon har en gjennomtenkt bagasjeavdeling. I bagasjerommet finner du et dobbelt gulv. Dette kan vendes og du får et trau som foruten å være lett å gjøre rent, også kan brukes til å holde bagasjen på plass. Festekroker for å surre bagasje er tilgjengelig også i forkant av baksetet. På den måten har du rikelig med surremuligheter også når baksetet legges ned. Bakseteryggen er fjærbelastet slik at den skal være lett å vippe på plass igjen. Nytt er også at baksetets sikkerhetsbelter er forankret i seteryggen og følger med denne. Dermed slipper du å rote deg bort i belter hver gang du skal vippe på plass seteryggen. Denne løsningen som muliggjør trepunktsbelte også på midtplassen, blir å finne i Primera kombikupé senere i år.

Slapp turbodiesel
Motorprogrammet består som før av en 1,6-liter med 100 hk og en to-liter med 130 hk, men utvides nå også med en to-liters turbodieselmotor. En overraskende slapp motor, 90 hk og 177 Nm er ikke mye å slå i bordet med, og det er spesielt mangelen på dreiemoment som sørger for det inntrykket. Når den skal konkurrere med blant andre Volkswagens TDi-motorer som har 210 Nm å trekke med, blir 177 Nm litt i slappeste laget. To-liters bensinmotoren gir derimot et realt fraspark.

I likhet med de øvrige Primeramodellene har også stasjonsvognen en
sportslig karakter. Den kvikke styringen kjenner vi igjen, og her er fjæring og demping ytterligere strammet opp og forsterker det sportslige inntrykket i forhold til tilsvarende utstyrt sedan og kombikupéer. Dette er gjort for å kunne øke stasjonsvognens lastekapasitet. Også Primera Wagon finnes som SRi-utgave og bare ved å bruke fastere foringer i styringen, har de greid å gi den en vesentlig sportsligere styrekarakter enn GXog SLX-modellene. For å forbedre bremseegenskapene- har stasjonsvognen større skiver bak. Dessuten er elektronisk bremsekraftfordeler standard.

I likhet med de andre Primeramodellene har også stasjonsvognen sidekollisjonsputer og ABS som standard og klimaanlegg er standard i alle modeller med unntak av 1.6 GX. Mitt tips er en Primera Wagon 2.0 SRi – sportssetene gir nydelig støtte og den kontante styringen må oppleves.

DETTE ER NISSAN PRIMERA WAGON:

Lengde: 451,6 cm. Bredde: 171,5 cm. Høyde: 145,0 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 147,1/146,0 cm. Bagasjeromvolum: 430 l. (VDA).

Powered by Labrador CMS