Nissan X-Trail

Bedre komfort enn dette er det vanskelig å finne i en SUV-light. Når plassen i tillegg er god, stiller X-Trail sterkt i konkurransen med de lave stasjonsvognene.

Publisert Sist oppdatert

X-Trail
X-Trail

Først publisert i BIL 5 - 2002.

De rimelige SUVene har slitt litt med dårlig komfort og lite plass, og har derfor ikke kunnet hamlet opp med de tradisjonelle stasjonsvognene. I X-Trail har Nissan greid å bygge inn mye komfort og plass. Det begynner allerede med motoren. Med to balanseaksler er dette Nissans desidert mest stillegående rekkefirer. Den maler som en katt, og kombinert med et gearskift som også er bedre enn vi er vant til fra den kanten, blir XTrail en lettkjørt og trivelig bil å håndtere.

Førermiljøet er oversiktlig, og i motsetning til i Primera sitter her turtelleren til venstre for det midtplasserte speedometeret. Instrumentenes plassering kan diskuteres, men fungerer brukbart. Det gjør også resten av førermiljøet. Her er det masse smårom og koppeholdere, men vi savner et lite myntrom. Forsetene er rommelige, men gir likevel god støtte sideveis. Støtten til lår og rygg er også meget god. Kjørestillingen er god. Men det hadde vært bedre om venstrefotens fothviler var trukket litt tilbake slik at den kom på høyde med gasspedalen. Hadde det vært mulig å trekke rattet litt til seg, ville dette vært helt optimalt.

Mye plass
Plassforholdene er svært gode, spesielt for baksetepassasjerene. Du må i stasjonsvogner i den øvre delen av mellomklassen for å finne noen som har tilnærmet like mye benplass. Takhøyden er også god. Bakseteryggen har regulerbar vinkel. Baksetet er delt, og du vipper frem sitteputen før du letter ned bakseteryggen. Bagasjerommet er 96 cm langt før du legger ned baksetet, og 165 cm langt når baksetet er lagt ned. På den måten får du et helt flatt bagasjeromgulv. Lasteterskelen er litt høy (72,5 cm), men det er prisen du må betale for å slippe å ha reservehjulet på bakluken. I stedet for sidehengslet bakluke har derfor X-Trail en mer praktisk topphengslet luke.

Vår bil hadde litt ekstrautstyr og litt vel høy Harry-faktor. Den er smekrere og mer praktisk uten sidesteps, og de ekstra støtfangerne på støtfangerne har begrenset nytteverdi. Legg heller pengene i en matte til bagasjerommet. Bagasjerommet er nemlig upraktisk glatt. Nissan-forhandleren selger deg gjerne en vendbar matte, som er gummiert på den ene siden og har tekstil på den andre til den nette sum av 2.325 kroner.

X-Trail skiller seg fra konkurrentene ved at den har forhjulsdrift. Driften til bakhjulene velger du selv å koble inn, eller du kan overlate det til elektronikken. Systemet, som er en videreutvikling av det Nissan har brukt i Skyline GT-R, har en hydraulisk clutch på bakakseldifferensialen. Denne styres elektronisk og driften til bakhjulene aktiveres når elektronikken registrerer hastighetsforskjell mellom hjulene.

God fremkommelighet
Vil du ha permanent firehjulsdrift for best mulig fremkommelighet, får du det ved å trykke på Lock-knappen til høyre for rattet. 57 prosent av drivkreftene vil da hele tiden gå til forhjulene, mens 43 prosent går til bakhjulene. Ettersom det ikke er noen midtdifferensial i X-Trails firehjulsdriftsystem, skal du helst ikke kjøre på asfalt med firehjulsdriften i Lock.

X-Trail har god bakkeklaring, og på dårlige fjell- og skogsveier vil den normalt ikke ha noe problem med fremkommeligheten. Men noen robust offroader er den ikke tenkt som, det ser du av hjulopphengenes dimensjoner. Både for- og bakhjulsopphengene er smekre. Fordelen med dette er nydelige kjøreegenskaper og meget godfjæringskomfort. Fjæringskomforten er faktisk bedre enn i Primera, men så er X-Trail en tanke mindre dynamisk når vi snakker om svingegenskaper. ESP er ekstrautstyr og øker prisen med 11.000 kroner. Mens automatgear øker prisen med 12.000 kroner. Vil du ha skinninteriør er Elegance riktig utstyrsnivå, og du legger da på prisen med 22.600 kroner og får i tillegg krom grill og soltak.

X-Trail Sport har i utgangspunktet et høyt utstyrsnivå med fire kollisjonsputer, fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser, 2 ekstra 12-volt uttak, lyktespylere, elektronisk styrt klimaanlegg, seks høyttalere og aluminiumsfelger for å nevne noe. Sammenlignet med en tradisjonell stasjonsvogn står X-Trail seg godt, men 1415 kg egenvekt og en 166,5 cm karosserihøyde (uten Sportens takspoiler) krever sitt, og du bør regne med et bensinforbruk tett oppunder literen pr. mil. 2,2-liters dieselmotoren er sånn sett et mer økonomisk valg, men byr ikke på samme komfort. Sammenlignet med konkurrentene har ikke XTrail spesielt høyt bensinforbruk, men den har merkbart bedre komfort.

NISSAN X-Trail 2.0 Sport:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder og to balanseaksler. Kompresjon: 9,9:1. Sylindervolum: 1998 ccm. Boring og slaglengde: 89 x 80,3 mm. Effekt: 103 kW (140 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 192 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift, innsjaltbar firehjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 215/65R16.
Mål: Lengde: 451,0 cm. Bredde: 176,5 cm. Høyde: 175,0 cm. Akselavstand: 262,5 cm. Sporvidde f/b: 153,0/153,0 cm. Minste bakkeklaring: 19,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1490 kg. Tillatt totalvekt: 2000 kg. Maks tilhengervekt: 1500 kg. Maks vogntogvekt: 3500 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 410 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 11,3 sek
Toppfart: 177
Forbruk bykjøring: 1,20 l/mil
Forbruk landevei: 0,77 l/mil
Forbruk snitt: 0,93 l/mil
CO2-utslipp: 221 g/km
Pris: kr. 324.800,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS