Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost

Stor nok for de fleste

Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.

Publisert Sist oppdatert

Forgjengeren har vært på markedet i ti år og er uten sammenligning den mest solgte Rolls-Royce gjennom tidene. Her ligger det med andre ord til rette for nok en suksess, for selv om det stadig dukker opp nye konkurrenter er det noe med at de eldste er eldst.

Pressemeldingen bærer bud om hva som er bilens viktigste markeder, for i tillegg til engelsk/amerikansk fins den og på arabisk og kinesisk.

En viktig forskjell på Ghost og storebror Phantom er at Ghost-eierne mye oftere sitter bak rattet selv, i alle fall gjelder det i Europa og Amerika. Derfor har ledelsen på Goodwood lyttet nøye til eiernes ønsker når de utviklet en ny generasjon.

Det har blant annet resultert i enda større mulighet for individualisering og mer tidsmessige materialvalg. I tillegg har bilen 50/50 vektfordeling mellom akslene – ikke helt enkelt når man skal plassere en 6,75-liters V12 under panseret, med tyngdepunkt bak forakselen.

For å få på plass dette uten å gå på kompromiss med innvendig plass har bilens lengde økt med 89 mm til 5546 mm mens bredden er økt med 30 mm til 1978 mm. Akselavstanden er på rause 3295 mm og bilen rager 1671 mm over asfalten. Den veier inn på 2490 kg.

Mens man tidligere bare fikk vite at en Rolls-Royce hadde krefter nok, er det nye regimet mer meddelsomme med hensyn til tekniske data.

Twin turbo V12-eren varter opp med 571 hestekrefter og et dreiemoment på 860 Newtonmeter – sistnevnte allerede ved 1600 omdreininger.

Kreftene sendes til alle fire hjørner gjennom en silkemyk 8-trinns automat. BMW lover komfort i særklasse gjennom sitt Magic Carpet chassis. Du kommer neppe heller til å være plaget av støy fra omgivelsene selv når du nærmer deg toppfarten på 250.

Powered by Labrador CMS