-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norges beste ruteskifter
Med 20.000 i premiepotten og kvalifisering til neste års VM i Tyskland var det duket for god spenning i årets NM i ruteskift.
Årets NM-finale i ruteskift gikk av stabelen på Oslo Motor Show i går, og det var veldig tett i toppen ifølge hoveddommer Christoffer Haaland Myhrer.
- Nivået er så høyt at vi må legge inn noen feller – eller «snakes» – for å skille de i toppen, sier Myhrer.
Han er teknisk trener i Hurtigruta Carglass, arrangør av norgesmesterskapet.
Vel å merke; å kalle det et NM er litt som at amerikanerne kaller en USA-spesifikk baseball-turnering «World Series», for det er kun Hurtigruta-ansatte som deltar, og neste års VM arrangeres av Belron, den internasjonale kjeden bak Hurtigruta Carglass.
Det la ingen demper på vinnergleden, tvert imot.
- Dette er min tredje deltagelse i NM, og jeg har en annenplass fra før, så det var godt å vinne, sier Thomas Hatland – opprinnelig fra Namdalen i Nord-Trøndelag, men jobber ved Hurtigruta-avdelinga i Minde, Bergen.
Han var ikke den raskeste blant de fire finalistene, men det er mer enn bare tempo som vurderes.
- Vi ser etter kvalitet, tempo og systematikk, sier dommer Myhrer.
- Og så kan de få poengtrekk dersom de ikke oppdager fellene vi har lagt inn.
Finalen inneholder tre deler: Bytte av frontrute, bytte av siderute og reparasjon av steinsprutskade.
- Vi prøver å legge opp NM-finalen så likt som VM-finalen som mulig, sier Myhrer.
- Finalistene får vite hvilken bil de skal jobbe på en måneds tid før finalen, men vi legger også inn noen overraskelser.
- De visste de måtte gjennom bytte av siderute, men forventet nok at det var fordøren. Derfor valgte vi bakdøren denne gang, for å se hvordan de taklet det, forteller dommeren.
Årets bil var en Toyota Yaris, en bil Hatland har lært seg å kjenne.
- Er det slik at du har tatt deg av alle Yariser som har kommet inn på verkstedet den siste tiden?
- Ja, jeg har prøvd på det – og så har vi hatt en Yaris stående som jeg har kunnet øve på, sier Hatland.
Premiepotten på 20.000 kroner vet han enda ikke hva han skal bruke til («litt på fruen, litt på barna, litt på meg selv»), men allerede før finalen på Oslo Motor Show hadde Hatland blikket rettet mot Frankfurt.
- Det er klart, når jeg er her i finalen tenker jeg kun på det – men Frankfurt var jo naturligvis målet.
I VM-finalen i juni møter han landsmestere fra 33 andre land, og gulroten er en førstepremie tilsvarende en årslønn i landet vinneren jobber i.
- Det blir tøft, og jeg må trene mye mer. Den jobben starter på mandag.
Vi ønsker mye lykke til!