-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Overraskelsen
Lexus RX450h
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Joda, dette er outsideren i testgruppa. I en test av ladbare hybrider, hva gjør en Lexus her? De har da ikke slikt?
Og det er helt riktig – nyeste utgave av RX450h er ikke ladbar, annet enn selvladende. Men som en hybridmodell, som sikter seg rett inn mot nettopp X5 og dens like, er den interessant nok i seg selv.
Og Lexusen gjør seg ikke bort i sammenligningen. «Den vokser på meg» er en av kommentarene når vi oppsummerer dagens testkjøring. Og det er flere som opplever at Lexusen vinner oppmerksomhet jo mer den kjøres.
Testlagets yngste og korteste medlem melder at sittestillingen i Lexusen er spesielt god. Cayenne har bedre stoler enn Lexusen, men den grunnleggende sittestillingen i RX450h imponerer. Passe lavt, og med god justering av ratt og stoler.
Flott interiør
Lexusens utseende splitter derimot testlaget. «Haikjeft» og «oppmerksomhetskåt» blir brukt om den med årene større og større Lexus-grillen.
Interiøret høster derimot langt mer ros. Selv om en av testerne ikke lar seg overbevise over plasseringen av en del knapper (hvorfor kan ikke knappen for rattvarme være plassert på rattet eller sammen med setevarmeren?), er interiørkvalitet og finish i toppsjiktet.
Den enkle betjeningen av girspak og klimaanlegg er forbilledlig, og den store hovedskjermen på toppen av dashbordet er like lettlest som den er svær. Men kart-grafikken bør Lexus snarest oppdatere – den er ikke dette tiåret verdig.
Fra stillestående glir RX450h stille av gårde – akkurat som hybridbiler ellers. Men det skal ikke rare gasspådraget til før den 3,5 liter store V6-motoren tenner. Og med den velkjente (og omtrent like mislikte) CVT-girkassa blir det litt mye mas når man skal akselerere hurtig.
Ikke slakt CVT
Men se på det slik; Lexusen inviterer til en litt annen kjørestil. En kjørestil hvor jevne akselerasjoner, smidige bevegelser og et ekstra forutseende blikk blir verdsatt. Når man da vet at CVT-girkassen til Toyota/Lexus har vært eksepsjonelt holdbar, er det grunner til å faktisk sette litt pris på CVT-løsningen.
Kjørekomforten til RX450h er det ingenting å utsette på, og når man vil kjøre litt aktivt er understellet stort sett med på notene. Tendensene til understyring er nok litt mer til stede enn i BMW-en og Porschen, men slett ikke ille – og drivlinjen inviterer uansett ikke til apex-sneiing.
RX450h ender opp med det laveste forbruket på vår testrute. 0,87 er likevel ikke kjempeimponerende – en dieselmotor med tilsvarende fartsressurser ville nok klart samme øvelsen på 0,65-0,70.
Men til bykjøring fungerer parallell-hybrid bra – forbruket på by- og landkjøring er omtrent identisk for RX450h.
LES VIDERE:
- BMW X5 xDrive
- Lexus RX450h
- Mercedes-Benz GLE
- Porsche Cayenne S E-Hybrid
- Konklusjon
- Testdata og poeng