-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Facelift for Panamera
Det nærmer seg midtlivs-oppgradering for Porsche Panamera. Her er Sport Turismo-utgaven på test i kulda.
Selv om mesteparten av interessen for norske Porsche-entusiaster nå dreier seg om Taycan, er det ikke til å stikke under en stol at Panamera har vært en viktig modell for Porsche i Norge.
Det er bare registrert 11 nye Panamera kontra 146 Taycan hittil i år (OFV-data per 31/3), men situasjonen er en ganske annen om vi spoler et par år tilbake.
I 2019 var antallet nye Panamera 106, i 2018 hele 249 og i 2017 – første år den ble levert som hybrid i generasjon 2 – ble 260 nye Panamera registrert på norske skilter. Husk at vi her snakker om biler i prisleiet 1,5-2,5 millioner kroner. Ikke akkurat en bil for Hvermansen.
Andre generasjon Panamera kom på markedet i 2016, som 2017-modell, og dermed tikker klokken mot en midtlivs facelift. Trolig vises de oppgraderte modellene mot slutten av inneværende år som 2021-modeller.
Grunnen til at det kalles «facelift» er at modellen får en lett overhaling av de «myke» delene, gjerne kombinert med nye lykter. Selv liker jeg bedre uttrykket «oppgradering», for endringene er gjerne størst under skallet.
Vi ser det tydelig på denne modellen hvor lett kamuflasje kun dekker nedre regioner foran og bak på bilen. Lysstripen som binder baklyktene sammen endres slik at den får tilsvarende uttrykk som på nyeste utgaver av Cayenne og Macan.
Vi kan også regne med at motorene oppgraderes og får litt ekstra effekt – noe som er vanlig når Porsche foretar en facelift.
I dag er minste alternativ i en basis Panamera 330 hk fra en 3,0-liter V6, mens toppmodellen Panamera S E-Hyrbid har en hybrid drivlinje på hele 680 hk fra kombinasjonen V8 og elmotor.
Trolig vil Porsche lansere et 18-volts mild-hybrid system for å redusere forbruket, og et slikt system tillater også bruk av elektrisk drevet kompressor.
Systemet inneholder en batteripakke og starter/generator. Det kan gi litt ekstra skyv under akselerasjon samtidig som det regenererer energi som ellers går tapt under retardasjon.
Fordelene med elektrisk kompressor er at den sørger for ekstra trykk ved lave turtall, før den konvensjonelle turboen tar over.
Selv om Panamera-salget fikk en voldsom boost da dagens generasjon ble lansert i hybrid-utgaver er det lite sannsynlig at det samme vil skje når den oppgraderes. Til det er nok altfor mange nordmann nå innstilt på at deres neste Porsche blir elektrisk.
Her kan du lese hva BIL-redaktør Skar skrev om Taycan etter sin første prøvetur