-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Porsches neste superbil
Drøyt to år etter at Porsche viste sin potente 918 Spyder som konseptbil er den på veien. Forbruk og utslipp stemmer dårlig overens med ytelsene.
Det var på Genève-utstillingen våren 2010 at vi møtte 918 Spyder som konseptbil. Allerede den gang snakket Porsche om hysteriske ytelser, og utslipp som en kompakt bybil.
Det forutsetter selvsagt at den kjøres etter EU-syklusen for plug-in hyrbidbiler, som har lite med faktiske forhold å gjøre, noe vi kommenterte nærmere for to år siden.
Nå lover Porsche at 918 Spyder skal i produksjon fra september 2013, og at de første kunder får sitt eksemplar utlevert innen utgangen av det samme året.
Derfor er disse prototypene på veien nå – kamuflert som historiske 917 racerbiler – for å luke bort potensielle barnesykdommer før produksjonen starter.
Avansert samspill
Søkelyset er primært rettet mot samspillet mellom de avanserte komponentene i drivlinjen, som det kreves svært avansert teknologi for å styre.
Bilen kombinerer nemlig en forbrenningsmotor, en midtstilt V8, men to elmotorer – en som sitter foran i bilen og driver forhjulene og en som sitter i selve drivlinjen og gir kraft til bakhjulene.
Supersportsbilen er konstruert som en plug-in hybrid som til sammen kan varte opp med 770 hestekrefter. Monocoque og deler av karosseriet er konstruert i karbonfiberforsterket plast (CFRP) for å holde vekten på et minimum.
Målt etter nevnte EU-syklus er forbruket oppgitt til 0,3 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på ca. 70 g/m. Jeg vil gjerne møte en sjåfør som kan dokumentere et slikt forbruk på en vanlig kjøretur.