Renault Grand Scénic 1.5 dCi Privilége

Stor fleksibilitet, smarte løsninger, grei pris – og tilstrekkelig motorstyrke. Det er stikkord når Grand Scénic nå har kommet med 1.5 dCi-motor.

Publisert Sist oppdatert

Renault Grand Scénic

Først publisert i BIL 1 - 2006.

Med 1,5-liter under panseret har kombinasjonen dieselmotor og 7-seter sunket nærmere 30.000 kroner i pris i forhold til 1,9-literen som hittil har vært dieselalternativet på Grand Scénic. Likevel betyr ikke mindre motor at bilen er undermotorisert. Den er selvfølgelig ikke noe fartsfantom, men med 240 Newtonmeter til disposisjon ved et turtall som tilsvarer normal landeveiskjøring, får du nok skyvkraft til å holde fin flyt i kjøringen, nærmest uansett hvor bratt motbakken er.

Hjuloppheng og fjæring holder seg så absolutt på den komfortable siden fremfor den sportslige, og bilen er lettkjørt og forutsigbar – både på krevende veier og ved brå unnamanøvere. Et lite minus i margen må vi likevel sette for styringen – nærmest som hakk i plata: Renaults elektriske styreservo gir en dvask styrefølelse rundt nullpunktet samtidig som responsen fra underlaget ikke er den beste.

Fleksibiliteten er det nærmest bare fantasien som setter grenser for. De fleste seteløsninger mellom to og sju er mulige, ved at hver av de tre setene på midterste rad enten kan løftes ut eller klappes sammen og vippes opp mot forsetene, og de to bakerste setene kan individuelt legges sammen og skjules i gulvet. Som 7-seter begrenser bagasjeplassen seg til beskjedne 200 liter, et volum som spretter opp i 550 liter når bilen brukes som 5-seter. Rundt omkring i bilen – under gulvet, i midtkonsollen, hanskerommet, under setene og i dørene – finnes en rekke oppbevaringsrom. Panoramataket med integrert gardin gir lys og romfølelse i alle seteradene.

Førerplassen er rommelig og oversiktlig, og det er lett å finne en passende sittestilling. Takhøyden i baksetet (rad 2) er bare akkurat akseptabel for voksne. De to bakerste setene (rad 3) kan ikke by på takhøyde eller benplass som passer for andre enn barn.

Utstyrsnivået på vår Privilége er imponerende, her hører såvel skinninteriør, ESP-system, regnsensor, automatisk parkeringsbrems og elektronisk klimaanlegg med til standardutstyret. I grunnversjonen finnes ellers seks kollisjonsputer, ABS med panikkbremseassistanse, Isofix barnesetesystem, 3-punktsbelter på alle sju plasser, “flybrett på forseteryggene, lyktespylere, kjørecomputer, radio/CD-spiller med fjernkontroll på rattet, tåkelys og utetemperaturmåler – for å nevne noe.

Kort om bilen:
Pris: kr. 317.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1461 ccm. 78 kW (106 hk) v/4000 o/min. 240 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 449 x 181 x 164 cm. Akselavstand: 273,6 cm. Egenvekt m/fører: 1565 kg. Tillatt totalvekt: 2165 kg.
Dekk: 205/60 R16.
Bagasjerom: 200-1992 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,9 sek
Toppfart: 178 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil
CO2-utslipp: 144 g/km

Powered by Labrador CMS