-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Seat Arosa 3L
0,3 på mila
Ifølge bilprodusentene er 3-liters bilen her. Men vi er ikke helt sikre på at de har rett i det.

Gjerrig, men kjørevillig
Volkswagen har etter ønske fra Piech lagt seg skikkelig i selen for å kunne presentere en bil som lar seg kjøre på under 0,3 l/mil, og de har greid det. Både Lupo 3L, Audi A2 og Seat Arosa 3L kan oppnå forbruk på under 0,3 l/mil. Her er det viktig å merke seg ordet kan. Under presentasjonen av Arosa 3L var det nemlig bare to biler som hadde greid å tilbakelegge den fastlagte prøvestrekningen med et forbruk på under 0,3 l/mil.
Sammen med kollega Øivind Skar greide jeg å komme ned på 0,35 l/mil, og da kjørte vi begge vesentlig mer økonomisk enn vi normalt ville gjort på de samme veiene. Det mest imponerende med Arosa 3L er at den til tross for et meget beskjedent forbruk, er svært så kjørevillig. Motoren er den samme som brukes i Lupo og A2, en tresylindret 1,2-liters dieselmotor med turbo og direkte-innsprøytning med en høytrykks-pumpe for hver sylinder.
Lettere komponenter
Gearskiftene er myke og kvikke, og fungerer bedre enn for eksempel Alfas Selespeed. Motor og transmisjon er de viktigste komponentene for å redusere forbruket, men Seat har i likhet med Volkswagen også valgt å redusere karosserivekten. Blant annet ved å bruke aluminium i karosseriet, benytte tynnere glass i rutene, montere lettere seter, ratt, pedaler, bremsesystem og hjuloppheng. Totalt er 80 % av bilens komponenter modifisert for å spare vekt. Likevel veier Arosa 3L 860 kg, omtrent det samme som en Arosa med enliters bensinmotor med 50 hk og ca. 100 kg mindre enn en Arosa 1,7SDi med 60 hk.
Totalt er produksjonskostnadene økt med 50 % i forhold til en Arosa 1,7SDi. Når så motor og elektronikk også er dyrere, blir ikke Arosa 3L noen billig bil. Seat har da heller ingen forhåpninger om at dette skal bli en bestselger og regner ikke med å produsere mer enn drøyt 10.000 Arosa 3L.
For dyr for Norge
Verken Lupo 3L eller Arosa 3L er de produktene vi venter på. De er for dyre. Men teknologien i disse bilene vil bli tatt i bruk i stadig større omfang, og den blir billigere. Det er nemlig ikke bare i Norge disse bilene blir dyre, også i resten av Europa har de et prisnivå som gjør dem uinteressante for dem som ser på totaløkonomien i bilholdet. Verken Lupo 3L eller Arosa 3L ser ut til å være norgesaktuelle.
Kjell Magne Aalbergsjø, Bilnorge.no