Stola Moncenisio
Stola Moncenisio

Stola Moncenisio
Stola Moncenisio

Stola Moncenisio
Stola Moncenisio

Stola Moncenisio
Stola Moncenisio

Stola prosjekt LykanUtviklet for W Motors og presentert på Qatar Motor Show i januar
Stola prosjekt Lykan
Utviklet for W Motors og presentert på Qatar Motor Show i januar
Stola prosjekt Bugatti Veyron
Stola prosjekt Bugatti Veyron

Stola prosjekt Coupetorino
Stola prosjekt Coupetorino

Stola prosjekt Coupetorino
Stola prosjekt Coupetorino

Stola prosjekt Coupetorino
Stola prosjekt Coupetorino

Stola prosjekt Maserati Cinqueporte
Stola prosjekt Maserati Cinqueporte

Stola med nye aktiviteter

Stola er en av de utrolige italienerne som gjør masse, får til noe og har det vanvittig morsomt underveis. Nå er han på gang med en ny Fuoriserie.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Alfredo Stola, og hans meget aktive kone Maria Paola, solgte selskapet – de drev den største konseptbil- og prototype-byggeren i verden – har han, blant mye annet, hatt kortvarige innslag der han har bygget biler.

Svært ofte basert på Porscher, svært ofte i samarbeid med Ruf for at det skulle bli litt trykk på motorsiden, og svært ofte i en kort serie på ti eller tolv som ikke så sjelden har endt opp i Gulfen.

Det er en slik aktivitet han forteller oss om igjen nå. Sammen med Daniele Gaglione, mannen bak Alfa Romeo 8C Competizione, var ekteparet Stola på Detroit-utstillingen i januar og ble såpass inspirert av hva de så at allerede, forteller Alfredo, på Deltas Flight 620 på vei hjemover, begynte de første skissene å dukke opp.

Nå slipper han de første ferdige illustrasjonene og forteller at den nye modellen skal hete Moncenisio, at det skal bygges 20 eksemplarer, at det første skal leveres i november i år og at prisen vil være fra 135.000 euro og oppover – avhengig av hva kunden måte ønske av ekstra.

Du syntes det hørtes billig ut? Glemte vi å nevne at i tillegg må du levere en ferdig regget Porsche Cayman S model 981 – den skal nemlig være basis for den håndbygde spesialmodellen din.

Tidligere har Stola bygget spesialutgaver, eller Fuoriserie som det heter på italiensk, som har vært så basert på Cayman, eller Boxster, at du nesten ikke har kunnet se forskjellen på originalen og spesialen.

Denne gangen er avstanden tydelig større. Om Moncenisioen er noen forbedring av Cayman-utgaven kan selvfølgelig diskuteres, men det er i hvert fall utvilsomt at her har du noe som svært få andre har. Samtidig som det er full Porsche-støtte i alt som beveger seg.

Stolaene er innbarket Torino- eller Piemonte-folk. Derfor er navnet ganske naturlig. Moncenisio er et av de bedre Alpepassene i Piemonte. Du finner det en time unna Torino, det bringer deg opp i over 2000 meter og det gikk lenge bakkeløp på denne veien. Det første Susa-Moncenisio-løpet gikk i 1902, og ble vunnet av Vincenzo Lancia på en Fiat 24 hp.

Hva annet som har skjedd rundt StudioTorino, som Stolas nåværende selskap heter? Jo, for eksempel at han har jobbet som konsulent for skoler og universiteter i Gulf-området, der har han blant annet bidratt til å få frem en spennende terrengbil, og en hyperbil som de viste på Quatar-utstillingen i år.

Så har han jobbet sammen med Mercedes om et studentprosjekt der noen få utvalgte får jobbe sammen med Mercedes’ egne folk om konkrete prosjekter, CoupeTorino kaller de det programmet.

Og så har han drømt om et Veyron-prosjekt, og har faktisk registrert merkevaren Cinqueporte fordi han drømmer om en fem-dørs Maserati stasjonsvogn.

Og innimellom har han bygget en Fuoriserie eller tre, og kost seg med samlingen av klassiske biler og i stadig økende grad jobbet med spennende prosjekter hos Magna Steyr.

Dette skal man med andre ord ikke ta feil av. Det kan se ut som morsomme flip’er, men svært mye av det Stola og hans gode samarbeidspartnere driver med er ramme alvor.

Powered by Labrador CMS