-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota kjører Le Mans på gata
Dette er moro. Først bekrefter Toyota at de har tenkt å fortsette i den råeste klassen på Le Mans. Bravo! Deretter viser de oss antydninger av en bil basert på raceren. Dobbel-Bravo!
Toyota fortjener masse applaus for at de ikke gir opp den største klassen på Le Mans, nå som alle andre stikker av for å ofre seg med litt mer pinglete sysler.
Men enda morsommere er det når Toyotas racing-arm, Gazoo Racing, forteller at de har ikke tenkt å la Mercedes-Benz være alene med sitt Project One-opplegg.
Det har lenge vært snakk om at Gazoo skulle bli en egen merkevare, slik som AMG er i Mercedes-sammenheng. Og hvis det er denne veien de har tenkt å gå, kan jo dette bli ganske morsomt.
Shigeki Tomoyama, Gazoo-sjefen bekreftet vel egentlig det da han sa at «det er planer om å utvikle sportsbiler fra våre aktive racerbiler».
Og han føyde til at «selv om det vil ta litt tid før dere kan sette dere bak rattet her, håper jeg denne GR Super Sport Concept vil gi dere en følelse av hva vi ønsker å få til med våre neste-generasjon sportsbiler».
Det er disse bildene vi foreløpig er blitt tildelt, nesten uten tekniske data. Men det er nok å sammenligne med Project One, så ser man at her forfølger man det samme målet. Enorm kraftpakke, det forteller de store lufteåpningene om, og maks aerodynamisk marktrykk.
Det er egentlig ikke overraskende hvor like de to bilene er. Når man begynner å bevege seg i de grenseområdene disse bilene sikkert er beregnet for, er det ingeniørene og vindtunnelene som i stadig større grad overtar designerens rolle.
Og disse computerprogrammene teknikerne bruker, har en kjedelig tendens til å komme frem til identiske svar på identiske spørsmål.
Det eneste vi vet om spesifikasjonene er V6 motor på 2,4 liter pluss THS-R Hybrid (ren racing-oppskrift) med til sammen 1000 hk – litt på syd-siden av hva AMG har antydet for Project One.
Jo – og så kjenner vi dekkdimensjonene: 330/710R18 foran og bak – (det tyder på harmoni i konstruksjonen) på 18 x 13 J felger.
Det vekker ikke så stor oppsikt når biler som dette kommer fra spesialistene som Ferrari eller Aston Martin, eller McLaren. Det får en helt egen smak når det er aksjonæreide storvolum-fabrikker som Mercedes eller, i enda større grad, Toyota dukker opp med slike ideer.
Men, vær så snill, si at det ikke er sant! Det påstås at bilene i dette programmet skal få betegnelsen: GRMN. Det skal visstnok stå for Gazoo Racing Masters of the Nürburgring».