Alfa 166: Velges med hjertet

Alfa 156 har slått an tonen og selv om den nye Alfa 164-etterfølgeren ikke er noen kloning av lillebror, er det tydelige likhetstrekk – også når det gjelder kjøreinntrykk.

Publisert

Alfa 166
Alfa 166

Først publisert i BIL 11 - 1998.

Speedometernåla hviler på 130 km/t. Den store Alfaen flyter behagelig nordover. Madrid ligger bak oss. Det er stille, svært stille, bare den barske brummingen fra rekkefireren høres. Den skal høres, du vil aldri slippe unna den. Alfas ingeniører har nemlig bevisst beholdt motoren som lydkilde. Dette er en bil for de som liker å kjøre bil, og som setter pris på lyden av en potent rekkefirer, eller V-sekser. Det er nemlig melodien fra eksos og innsug du hører. Den mekaniske støyen er godt dempet.

To-liters rekkefireren føles ikke som den er blant de sprekeste. Og når Alfa oppgir at 0 til 100 km/t skal gjøres unna på 9,6 sekunder, virker det umiddelbart litt optimistisk. Det forutsetter i alle fall at du er kjapp med gearspaken og utnytter firerens potensiale til det ytterste. Alfa 166 er ingen lettvekter og selv om maks dreiemoment oppnås allerede ved 2.800 o/min, er ikke seigdragningsevnen det som først og fremst kjennetegner Twin Sparkmotoren. Når du kommer ned i norske hastigheter, er turtallet så beskjedent at du må regne med å bruke både fjerde- og tredjegearet relativt flittig.

To motoralternativer
Hvis det er en sportslig karakter du er på jakt etter, er nok den lille V-sekseren, en to-liter med turbo og 205 hk, det beste alternativet. Skikkelig dreiemoment helt fra kjelleren, kombinert med at motoren er turtallsvillig, gjør dette til en meget attraktiv motor. Den er dessuten avgiftsmessig gunstigere enn den sterkeste motoren i programmet, en treliters V-sekseren med 226 hk. Ingen av disse to motorene kommer til Norge i første omgang. Den norske importøren satser på 2.0 T.Spark og 2.5 V6, førstnevnte med femtrinns manuell gearkasse, den siste med den nye Sportronic automatkassen med sekvensielt skifteprogram i manuell.

Prestasjonsmessig er det liten forskjell mellom de to, og rekkefireren er faktisk den som best lever opp til ønsket om sportslig karakter. V-sekseren er for dem som ønsker komfort. Med den nye automatkassen er alt lagt til rette i så måte. Automatkassen styres elektronisk og har minne slik at den tilpasser skiftemønsteret til sjåførens kjøremåte. Kjører du sportslig får du også et skiftemønster som er sportslig, kjører du på sparebluss får du et skiftemønster som bruker motorens seigdragningsevne fullt ut og sjalter tidlig til høyere gear.

Alfa 166 er bygd på samme plattform som Lancia Kappa, men har fått nye hjuloppheng både foran og bak. Foran brukes nå fjærben i kombinasjon med triangelarmer og øvre støttearmer, mens det bak brukes fjærben kombinert med tverrgående bærearmer, en langsgående og to tverrgående støttearmer, samt krengningsstabilisator.

Resultatet er meget presise kjøreegenskaper og spesielt styrefølelsen er forbedret i forhold til Alfa 164 og Kappa. Med den forholdsvis lette to-litersmotoren er Alfa 166 derfor snerten på svingete veier, mens den tyngre V-sekseren gir en litt mer sedat bil. 3.0 V6 og 2.0 V6 Turbo kan begge leveres med utstyrsnivå Super, som blant annet inkluderer sekstrinns manuelle gearkasser og sportsunderstell som er innebærer 10 mm senking, og du får også det Alfa kaller "Sport Trottle Respons" som betyr kvikkere respons ved akselerasjon.

Haken er at Super ikke leveres i kombinasjon med de to motorene som er aktuelle for Norge. Alfa Romeo har alltid tiltalt entusiaster som liker biler med sportslig karakter, og den får du i 166 først når du også velger Super. Etter min mening burde derfor 2.0 V6 Turbo eller 3.0 V6 også komme på den norske importørens program.

Mye plass
Selv om snerten fra innsug og eksos gir et lydbilde med sportslig karakter og kjøreegenskapene er førsteklasses, er det komforten som dominerer, takket være blant annet en rommelig kupé. I likhet med dashbordet i Kappa, er også dashbordet i Alfa 166 trukket godt frem. Avstanden frem til frontruten oppleves derfor som mindre enn i mange konkurrenter. De gode plassforholdene i forsetene gjør at også baksetepassasjerene har det rommelig. Bagasjerommet er ikke blant de største, men de obligatoriske golfbagene får plass.

Utstyrsnivået er det ikke noe å utsette på. Førsteinntrykket er at kvalitet og finish er på et nivå som tåler sammenligning med de mest aktuelle konkurrentene. Prisene er ikke klare når dette skrives, men importøren har satt 370.000 som maks pris på en 2.0 T.Spark, mens målet er at en 2.5 V6 Sportronic skal koste mindre enn 480.00 kroner. Det er jo lov å håpe på at også 2.0 V6 Turbo Super finner veien til Norge, Alfa-entusiastene fortjener det.

DETTE ER ALFA 166:

Lengde: 472,0 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 141,6 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 154,5/153,2 cm. Bagasjeromvolum: 490 liter (VDA). Tankvolum: 72 liter.

Powered by Labrador CMS