-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Toyota Auris 1.4 D-4D Kuro S-Edition
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
At dette er en bestselger i det norske markedet må etter vår mening skyldes noe annet enn bilen.
Toyota Auris må karakteriseres som testens store skuffelse. Ikke at Auris er en dårlig bil, den er bare så veldig på det jevne.
Den fremstår ikke som best på noe, det gjør det naturlig å se ut over selve bilen for å finne årsaken til suksessen. Den ligger trolig i Toyotas svært gode rykte og dyktige salgsapparat.
Særlig reagerer testerne på at setene ikke er spesielt gode, mye hardplast og lite kvalitetsfølelse i materialene er en annen ting som går igjen.
Eller for å sitere en av testerne "Det er ikke så mye negativt å si om bilen, det er i grunnen ikke så mye si om den i det hele tatt". Sammenlignet med bilene som ligger i toppen på denne testen fremstår Auris som gammeldags.
Interiør og knapper virker i og for seg solid og ryddig, men oppfattes som gammeldags, mye på grunn av designen og plasten som er brukt.
Motoren på 90 hestekrefter er ikke mer enn du må ha i en så stor bil. Den har dårlig bunndrag, og det skjer lite eller ingenting under 2000 omdreininger – det gjør at du blir godt kjent med de første fem girene i den fint vekslende girkassa. Sjettegiret er så høyt at det neppe har noen bruksverdi her i Norge.
På veien kjører Auris på det jevne, støynivået er ikke av de laveste, en av årsakene er at du stadig er nødt til å bruke litt høyere turtall enn du er vant til i en dieselbil.
Skuffelsen i denne testen blir nok ekstra tydelig fordi Auris oppleves som billig uten å være det.
Pluss:
Drivstoffgjerrig og med et godt rykte for driftsikkerhet.
Minus:
Dårlige seter, mye hardplast og svak motor.
LES VIDERE:
- Innledning
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus