-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
VW Golf bmt 1.6 TDI 105 hk DSG Highline
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Det er ingen tvil om hvem som er målestokken i denne testen. Golf er klassens bestselger, og har i stor grad skapt denne klassen.
Nøkkelen til suksess har etter alt å dømme vært en svært langsom evolusjon. Hver generasjon har blitt litt bedre, dette i kombinasjon med den unike statusen denne bilen innehar, med sosial aksept i alle lag.
Golf er en bil ingen skammer seg over å eie, uansett hvem du stemmer på, og hva slags jobb du har. Samtidig er det kanskje konservatismen som gjør at Golf bare må nøye seg med bronse i årets stortest.
Motoren er den samme som sitter i Octavia, men i motsetning til Skodaen er dette testeksemplaret utstyrt med DSG-kasse. Den fremstår klart som en styrke for bilen, men samtidig gjør den at Golf ikke føles like rask som sitt tsjekkiske søskenbarn.
Ergonomien i bilen er bortimot perfekt, alt er der du forventer, og hele bilen føles utrolig helstøpt. Den har ikke samme premiumfølelse som noen av konkurrentene, men likevel utstråler den kvalitet.
Styrefølelsen er ikke like skarp som i Focus og Mazda3, men har en fin balanse mellom å være lett på rattet uten å bli nervøs. Chassiset er også satt opp på en måte som balanserer det familiesportslige med mer enn tilstrekkelig komfort.
Støynivået er litt høyere enn vi skulle ønske oss, det hadde definitivt økt premiumfølelsen om en del av motorstøyen hadde blitt mer dempet.
Det er vanskelig å gjøre noe feil om du velger Golf. Høy status og tilhørende bruktbilpris gjør den attraktiv til tross for den høye prisen. Den er riktignok den dyreste i testen, til gjengjeld hadde den utstyrsnivå Highline samt xenonlys, sportsseter og DSG-kasse.
Pluss:
Høy status, bra girkasse.
Minus:
Støy, testens dyreste.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus