Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d
Kia Cee’d

Kia Cee’d 1.6 CRDi Style EcoDynamics

Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning
Hadde de hatt biler i sortimentet den gang Samvirklaget hadde sine "Blåhvite varer", ville Cee'd stått i hyllen sammen med "TANNKREM" og "KAFFE", merket: "BIL".
Egentlig ble mange av testerne imponert over Cee'd. Særlig når de tok med i betraktningen hva denne bilen faktisk koster. Vår testbil koster 214.000 kroner, det er 5.000 kroner i ekstrautstyr opp fra standardutgaven.
Det gjør at den sammen med Skoda Octavia helt klart scorer høyt på "mye bil for pengene". Det er litt tilfeldig at vi tok med Cee'd i testen, valget kunne like gjerne falt på tvillingen Hyundai i30.
Hva gjør så at den havner i bunnen? Litt av de samme tingene som Auris også blir kritisert for. Dårlige seter, lav motorytelse, gammeldagse løsninger og et utseende som ikke sier alt for mye.
Cee'd var det første beviset på at koreansk bilindustri var på god vei til å utfordre japanske biler – i dag bærer den preg av alderen, særlig sammenlignet med de nye bilene som Kia lanserer nå om dagen. Litt av det gammelmodige understrekes av støynivået.
Alt er imidlertid ikke trist. Under vår unnamanøvertest med fem personer i bilen imponerte den med stabile kjøreegenskaper.
Innvendig preges Cee'd av i overkant mye hardplast, og sidestøtten i setene er bortimot helt fraværende. Sittestillingen blir også dårligere av at fothvileren for venstrebenet er plassert uvanlig nærme førersetet.
Cee'd signaliserer med all mulig tydelighet at du ikke er spesielt opptatt av bil. En av testsjåførene spissformulerte det slik: "Den mangler utstråling i en slik grad at du kan kjøre gjennom bomringen uten å bli fanget opp av kameraet".
Styringen får også et minustegn, den er ikke særlig presis og bidrar også til å føle at du kjører en gammel bil. Syv års garanti kommer helt klart på plussiden, all erfaring tilsier også at Cee'd er driftsikker og sånn sett betyr problemfritt bilhold omtrent til den er nedskrevet i verdi. ▪
Pluss:
Kjører trygt, syv års garanti, billigst i testen.
Minus:
Føles gammeldags sammenlignet med de beste.
LES VIDERE:
-
Innledning
- Toyota Auris
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus

Powered by Labrador CMS